Saturday, November 20, 2010

Erti Takbir Bagi Sang Kapitalis

Ini artikel lama sempena raya.


Untuk setiap kali hari raya, kedua-duanya, iani aidiladha dan aidilfitri, adanya satu perkara yang paling menyentuh jiwa saya, iatu waktu laungan takbir.

Bila saya katakan menyentuh jiwa, amatlah besar keyakinan saya, bahawa ramai yang memikirkan babak-babak yang sering di lihat di dalam siaran drama-drama tipikal hari raya, iatu, babak menangis di pagi raya kerana terlalu terharu mendnegarkan alunan takbir mendayu-dayu. (biasanya, akan diikuti pula dengan babak ibu atau ayah sedang termenung di muka pintu, sambil mengesat-ngesat air mata yang mencurah-curah memeikirkan anak yang tidak pulang-pulang. Kata Dominic, teman saya : Ini tipikal filem Melayu)

Namun, sentuhan yang menyentuh jiwa yang dimaksudkan bukanlah sentuhan kesedihan yang meruntun jiwa, lantas memaksa terbitnya titik-titik jernih air mata jantan.

Takbir itu, sebaliknya, pergi ke satu daerah penuh bergelora dan bergelojak di hati, lalu umpama fius, terus sahaja ia menyemarakkan api yang telah lama terpendam dan menanti masa untuk meluahkan ledakan penuh berapinya.

Apakah daerah itu? Itulah dia daerah 'SEMANGAT MELAWAN'.

Melawan untuk mendapatkan kemerdekaan dan kebebasan mutlak yang sebenar lagi hakiki.

Ya, takbir itu sendiri sememangnya membawa maksud dan semangat kebebasan dan kemerdekaan. Malangnya, ramai yang tidak menyedari hakikat ini, lantas hanyut dibawa kesayuan hati sambil dibuai nostalgia-nostaligia sedih zaman silam, sewaktu alunan mendayu takbir dilaungkan. Perlu di jelaskan dengan terang dan nyata di sini, bahawa bukanlah saya ini mengkritik tangisan di pagi raya. Namun, apalah gunanya tangisan itu jika ianya hanya sekadar tangisan sedih kerana tidak dapat pulang beraya, ataupun apa-apa sebab musabab lain yang tidak sempat saya fikirkan di sini. Adalah tidak sama tangisan antara dua individu, di mana seorang menangis kerana takut mengenangkan kebesaran dan kehebatan Allah SWT, dengan yang seorang lagi kerana teringatkan arwah ayahanda yang tidak dapat turut sama beraya pada tahun ini.

Seseorang yang bertakbir, perlulah dia menyelidiki dalam-dalam akan maksud sebenar apa yang ditakbirkan itu, bukan sekadar bertakbir kerana ikut-ikutan, ataupun disebabkan kerana terpaut pada enaknya irama takbir ala Malaysia. Bilamana kita bertakbir, maka kita akan mengatakan bukan setakat di mulut, malahan di hati, bahawasanya ALLAH MAHA BESAR, dan tiada kekuasaan lain yang lebih besar dariNYA, lalu kita dengan sepenuh hati dan rela diri, tunduk hanya kepada Dia Yang Esa.

Bermaksud, kita telah mengisytiharkan diri kita telah bebas dari segala macam perhambaan yang wujud, samaada kepada nafsu, harta, ataupun manusia, kepada perhambaan hanya pada Allah SWT.

Namun, amatlah menyedihkan sekali, bahawa ramai sekali manusia yang bertakbir, namun pada masa yang sama, dengan rela hati, melacurkan diri dan menghambakan diri pada 'Tuhan-Tuhan' buatan yang wujud di dunia ini.

Penerusan sistem kapitalis, sebagai contoh, secara tidak sedar telah meletakkan manusia ke dalam satu sistem perhambaan yang halimunan. Sistem inilah yang bertanggungjawab menonjolkan sifat kesyaitanan di dalam diri seseorang insan, iatu sikap ketamakan dan materialistik.

Seorang budak, jika diberikan sebiji gula-gula, maka dia pasti mahukan dua. Kemudian empat, dan seterusnya. Sifat ini sepatutnya menjadi satu sifat yang tersembunyi, ataupun tersisih, dari menjadi sifat karekteristik seorang manusia. Umpama minyak hitam yang tersimpan jauh di dalam tanah di bawah dasar laut, yang bilamana minyak hitam yang sepatutnya tersembunyi itu, tiba-tiba naik ke permukaan air, maka ia sudah pasti akan mengotorkan, dan mencacatkan permukaan laut itu. Kemudian, banyaklah ikan-ikan, dan burung-burung yang mati teraniaya dek kerana kebocoran yang terjadi.

Bilamana sifat tersembunyi yang tersimpan itu, tiba-tiba naik ke 'permukaan' diri kita, maka bukan sekadar ikan dan burung, tetapi akan ramai insan dan makhluk yang akan teraniaya dek kerana ketamakan kita.

Dan sememangnya, ketamakan ialah rukun iman kepada sistem kapitalis yang sedang dianuti ramai pada waktu ini, tanpa kita sedari.

Seorang penganut kapitalis sememangnya tidak akan menyedari bahawa dia sedang menganuti satu fahaman songsang, sesat, lagi menghancurkan, yang telah banyak membawa penderitaan kepada umat manusia.

Seperti yang saya katakan dahulu, mereka mungkin sahaja pergi menunaikan haji di Makkah yang mulia, atau solat berjemaah bersama-sama, serta telahpun bersunat (berkhatan), namun akidah yang dianuti bukannya Islam, tetapi akidah songsang kapitalis yang berpaksikan dan bertunjangkan pembangunan materialistik sebagai inti utama kemajuan manusia.

Mulut mereka membaca Al Quran, namun hati mereka membaca kitab Darwin yang memberikan justifikasi Sains akan keharusan sikap tamak ini.

Batang tubuh mereka mengahadap kaabah sewaktu solat, namun batang tubuh rohani mereka menghadap ke arah sang Imperialis Amerika sebagai kiblat utama sistem kapitalis moden.

Bunyinya keras, namun saya tegas dalam berpendapat, bahawa bilamana rumah yang saya duduki sedang terbakar, dan warga-warga rumah itu tidur lena dan tidak menyedari mereka sedang perlahan-lahan menjadi 'kambing golek', maka tidak seharusnya saya mengejutkan mereka dengan hanya berbisik lembut dan manja-manja ala Mat Sotong , "Sayang..bangunlah..rumah kita tengah terbakar ni..Jomlah..". Sebaliknya, apa yang perlu dilakukan ialah menjerit dan melaungkan amaran dengan keras agar terserlah ketegasan dalam amaran, supaya warga rumah itu akan terjaga dari tidur dan sekaligus menyedari bahawa mereka sedang menuju ke arah kehancuran.




Tuesday, November 16, 2010

Story Telling Session Raya Korban Special : Pengorbanan Seorang YB




Malam kelmarin, merupakan malam pencetus perubahan pada pemikiran YB Azmil. Kalau tidak kerana ceramah malam semalamlah, sudah tentu dia masih lagi teraba-teraba tentang maksud sebenar pengorbanan. Dia yang pada mulanya malas-malas mahu ke ceramah Aidal Adha anjuran Biro Pemuda Parti Kerusi Nasional, dan lebih cenderung untuk bersenang-senang di rumah dengan isteri mudanya (mereka baru sahaja diijabkabul minggu lepas), kemudian tetap pergi semata-mata mahu menjaga air muka di hadapan penyokong-penyokongya, akhirnya men gakui betapa ceramah-ceramah seperti itu sungguh mengesankan kalbunya yang sudah lama layu tidak disirami air jernih ilmu agama.

Dia ingat lagi kata-kata Ustaz Sani,

"Pengorbanan itu hanya bila diri sanggup disusahkan demi untuk kesenangan yang lain. Rela dipayahkan, malah kalau pada tahap yang paling tinggi sekali, nyawa pun sanggup jadi taruhan. Bukan pengorbanan namanya kalau tidak temui kesusahan,"

Entah bagaimana dia temui keberanian untuk bertanya pada Ustaz Sani pada malam itu. Ataupun, kalau dia selidik lagi dalam-dalam, jauh di lubuk hatinya, niatnya bertanya soalan itu bercampur baur antara jahil tentang konteks pengorbanan, dan juga niat mahu menunjuk-nunjuk keperihatinannya akan nilai-nilai agama.

"Jadi Ustaz, bagaimana saya, dalam konteks seorang pemimpin (perkataan pemimpin itu dikeraskan sedikit, sampai berdengung mikrofon surau), mahu berkorban untuk rakyat? Saya rasa saya sudah cukup berkorban," tanya beliau lantang kepada Ustaz.

" Kalau saya berkorban sampai terkorban, siapa pula yang akan memimpin rakyat mukim ini?" tambahnya lagi separuh melawak, sambil di sambut gelak ketawa juak-juaknya yang penuh memenuhi surau kariah Hadhari. YB Azmil memang sentiasa melawak, dan kerana itu dia disenangi rakyat mukimnya.

Ustaz Sani, tenang menjawab,

"Akan hal nya pemimpin, mereka itulah dalam kalangan insan-insan yang ada, merupakan individu yang paling banyak punyai peluang untuk berkorban. Tiada insan yang lebih banyak berkorban, melainkan yang namanya pemimpin," jawab Ustaz Sani.

YB Azmil kembang semangkuk hidungnya. Perkara ini memang disedari oleh pengikut setianya, Nuar yang duduk jauh di belakang saf.

"Namun, tidaklah dinamakan berkorban, jika pemimpin itu tidak mahu meletakkan dirinya dalam jerit perih hidup rakyatnya. Perlulah pemimpin itu, denyut nadinya sama dengan denyut nadi rakyat, bermakna dia haruslah dalam-dalam menyelami dan menghayati akan kepayahan rakyatnya. Dia sendiri, perlu sama-sama hidup susah, jika rakyat hidup payah, seperti dua orang Umar yang terkenal itu," Ustaz Sani menambah.

"Umar? Pak Umar Ronggeng itu kah?" YB Azmil tertanya-tanya.

"Lihatlah kisah Umar Al Khattab dan Umar Abdul Aziz,"Ustaz Sani menyambung, seolah-olah dapat membaca persoalan di hati YB.

" Mereka itulah tauladan paling nyata, model paling selamat untuk diikuti oleh pemimpin-pemimpin yang bercita-cita untuk berkorban. Pendek kata, peranan pengorbanan pemimpin hanya akan tercapai, jika rakyatnya hidup senang, tanpa dipedulikan sedikit pun jika dirinya sendiri (pemimpin), dalam keadaan susah sekalipun. Sesungguhnya seorang pemimpin tiada langsung kelebihan taraf di atas rakyatnya, melainkan perbezaan kedua golongan ini ialah, yang satunya mempunyai beban yang maha berat berbanding yang satu lagi." Panjang lebar Ustaz Sani mengulas.

Balik dari ceramah itu, YB Azmil tidak dapat tidur. Setiap kata-kata Ustaz Sani tidak henti-henti bermain dalam benak pemikirannya.

Berkorban

Terkorban

Berkorban

Terkorban

Untuk Rakyat

Berkorban

Terkorban

Keesokan harinya, kariah Hadhari digemparkan dengan berita kematian YB Azmil. Semua orang terkejut, sedih, dan ada yang meraung-raung dek kecewa yang amat sanagt. Masakan tidak, YB Azmil memang sangat dikenali sebagai seorang YB berjiwa rakyat (beliau kerap mengacau bubur lambok dengan penduduk kariahnya), berjiwa penyayang (selalu mendukung anak kecil di mana-mana majlis yang dihadirinya), dan berjiwa patriotik (setiap kali lagu Negaraku, dialah yang paling tegak berdiri).

Isteri-isterinya yang berdua itu tidak henti-henti mengalirkan air mata, sampai merah-merah, kerana baru sahaja kehilangan seorang lelaki yang berjiwa paling romantis. Di pukul-pukul lantai, disepak-sepak barang-barang , diraung-raung sampai bergegar rumah, sehingga terpaksa ditenangkan oleh beberapa orang wanita.

Yang sebenarnya, sekali lagi, jika perkara ini di selidik mereka dalam-dalam, jauh di lubuk hati mereka, tangisan itu bercampur baur, antara rasa sedih akan kematian suami tersayang, beserta dengan rasa terkilan yang amat sangat kerana YB Azmil tidak meninggalkan apa-apa wasiat tentang pembahagian harta beliau.

Apa yang ada hanyalah sekeping nota kecil, ditulis di atas keratan surat khabar lama. Pendek nota itu, bertulis kemas-kemas :

'Berkorban Untuk Rakyat'

Tidak lama kemudian, sekali lagi kariah itu digegarkan dengan kempen Pilihan Raya Kecil untuk memilih pengganti YB mereka yang telah pergi itu. Sekariah bagai berpesta, dengan pelawat-elawat yang datang memenuhi tempat itu dalam tempoh berkempen. Dari pemipmpin negara,beserta ketua pembangkang, datang menabur janji-janji kemajuan yang akan dibawa.

Belum pun lagi hari pengundian sampai, seluruh kariah telah berubah wajah menjadi semakin indah, laksana sebuah negeri penuh makmur, yang selalu dikisahkan dalam 'Fairy Tale' orang-orang barat.

Jalan berlubang semua berturap,

Jambatan goyah diganti besi setiap,

Yang miskin tak berbaju mendapat batik,

Yang lapar tak makan mendapat ringgit,

Semua gembira , semua bersuka,

Projek mari berlori-lori,

Rakyat lah raja, rakyatlah tuan,

Kami pemimpin menurut perintah

Begitulah bahagianya rakyat kariah sepanjang tempoh kempen pilihanraya itu. Mereka ditatang, diarak pemimpin, bagai minyak panas yang sedang penuh. Berbagai-bagai projek segera memenuhi tempat itu, dari komputer riba untuk anak-anak kampung (senang muatturun porno) , sampailah kepada kerja-kerja menurap jalan. Sehinggakan pada suatu tahap, jalan kampung itu menjadi sesak dengan kehadiran berbagai-bagai badan jentera parti-parti bertanding datang memberi laba demi memikat hati-hati mereka.

Pendek kata, kematian YB Azmil betul-betul mendatangkan rahmat kepada semua penduduk kariah Hadhari.

Sememangnya, YB Azmil telah berkorban.