Monday, May 23, 2011

Beban Puak Keris


Seringkali senjata paling ampuh yang digunakan untuk memburuk-burukkan kepimpinan Islam, khususnya di Kelantan, ialah dengan tuduhan bersabit dengan kemajuan. Berbagai tuduhan, dari kualiti jalanraya, keadaan rumah-rumah penduduk, dan sebagainya kerap dimainkan pihak media apparatus pemerintah, lebih-lebih lagi menjelang pilihanraya.

Mari kita tolak dahulu perbincangan mengenai sebab-sebab Kelantan menjadi tidak ‘maju’ itu, kerana nanti perbincangan ini akan berkisar kepada pengkhianatan konsep federalisme, rompakan subsidi minyak milik rakyat, dan sebagainya.

Kalau ditanya pada orang-orang yang menghunus keris dan melaungkan perang salib itu (you know who), apakah sebab mereka mahu memerintah negeri Kelantan, maka jawapan mereka ialah kerana mahu membela nasib rakyat Kelantan yang disifatkan hidup susah di bawah kepimpinan ulama.

Hujah pembebasan mereka ini menyerupai teori Beban Orang Putih / White Man’s burden yang dipelopori puak imperialis dan kapitalis dari Barat diwaktu era penjajahan dahulu. Kaum Eropah menggunakan hujah ini untuk menghalalkan penaklukan mereka ke atas tanah-tanah jajahan serata dunia.

Lantas diterapkan ke dalam jiwa-jiwa rakyat dalam negara yang dijajah, bahawa cara hidup yang mereka pegang selama ini adalah tidak bertamadun, dan apa yang dibawa penjajah itulah sebenarnya tamadun. Sifat bersederhana dalam pemilikan harta adalah tidak bertamadun, sebaliknya sifat berlumba-lumba dan persaingan dalam mengumpul harta kekayaan adalah petanda kemajuan.

Natijahnya, kemajuan dalam erti kata Barat yang dibawa masuk ke dalam tanah-tanah yang dijajah itu bukanlah bertujuan untuk memajukan anak bangsa penduduk asal negeri. Kemajuan yang dibawa itu adalah senjata, racun, dan ‘candu’ , untuk memudahkan mereka dalam mengekploitasi segala hasil mahsul bumi jajahan. Segala mesin-mesin yang canggih, besar sehingga mengakibatkan anak-anak kecil terkencing ketakutan dengan bunyinya yang bingit dan mengerunkan, bukanlah untuk menjadikan negara itu negara yang maju, sebaliknya untuk memudahkan mereka memunggah kekayaan ke negeri masing-masing.

Realitinya, penjajahan yang beratus tahun, di mana masyarakat Melayu khusunya dipinggirkan dan dibiarkan menjadi miskin, telah berjaya menjadikan mereka golongan yang cepat kagum dan terpengaruh dengan kemajuan kebendaan. Terlalu lama di dalam kepuk kemiskinan dan perhambaan sesama manusia menyebabkan mereka menjadikan gaya hidup kaum yang lebih superior pada waktu itu iatu British sebagai petanda kemajuan.

Dalam kata mudahnya, mereka diam-diam menjadikan gaya hidup British itu sebagai ‘idola’ dan impian mereka. Inilah yang dikatakan Ibnu Khaldun sebagai teori minda kaptif atau minda terjajah, di mana sesuatu bangsa yang lama hidup inferior di bawah kekuasaan sesuatu bangsa lain, akan menjadikan mereka bangsa yang memandang bangsa penjajah dan cara hidup mereka sebagai yang terunggul.

Jika kita tidak mampu mengalahkan, sekurang-kurangnya kita menjadi setanding, begitulah tanggapan mereka. Maka, mereka melihat dan mereka pun meniru. Malang sekali, mereka akhirnya terperangkap dengan mainan penjajah. Penjajah yang menjadikan materialistik sebagai tujuan kemajuan, telah berjaya mengeheret sekali pihak-pihak pengkagum mereka dari kalangan bangsa yang dijajah untuk meniru mereka.

Inilah caranya bagaimana ideologi kapitalis terus berkembang sampai ke hari ini. Kemajuan yang sepatutnya dibina atas dasar takwa dan iman, telah diberi takrifan yang salah oleh mereka-mereka yang mindanya telah dijajah.

Lukisan Anak-anak

Anak-anak yang masih di sekolah telah menjadi mangsa keadaan. Kalaulah mereka itu ditanya tentang bukti-bukti kemajuan, maka terus akan dijawab dengan gambaran Menara Bekembar Petronas, litar formula one Sepang, Carcosa Seri Negara (sejak Utusan berubah menjadi akhbar porno, maka anak-anak kita telah ingat nama ini), dan sebagainya. Lihat sajalah hasil-hasil lukisan mereka bila disuruh menggambarkan keadaan negara di tahun 2020 (contoh soalan pendidikan seni sewaktu aku sekolah dahulu). Anak-anak ini akan lantas melukisgambar bangunan-bangunan yang pelik-pelik bentuknya, kereta yang sudah tidak menyerupai kereta (sudah macam jet power rangers rupanya), dan manusia-manusia yang sedang berjalan dengan pakaian yang layak dipakai makhluk asing. Ternyata sekali mereka memandang kemajuan itu bermaksud kehidupan yang penuh dengan teknologi dan manusia tidak perlu susah-susah mahu bergerak, hanya dengan menekan satu butang, semua urusan akan selesai.

Kasihan, tiada gambar pokok pun di dalam lukisan mereka. Mungkin kerana itu apabila mereka dewasa, habis pokok-pokok dan hutan-hutan ditebang, sehingga terjadilah bermacam malapetaka seperti tanah runtuh dan sebagainya.

Aku pasti bermimpi kalau-kalau aku melihat, dalam lukisan mereka itu, dilukiskan gambar saf solat yang rapat dan penuh melimpah keluar masjid, atau gambar anak-anak mencium tangan ibubapanya. Alangkah baiknya kalau begitu, kerana itulah sebenarnya takrifan kemajuan dalam Islam! Kemajuan yang lebih mementingkan kepada perkembangan sahsiah dan perhubungan sosial sesama manusia. Apapun, realitinya, pengajaran mengenai tamadun Islam itu sendiri sudah disalah tafsirkan!

Diajarlah kepada pelajar-pelajar sekolah menengah bahawa petanda kemajuan tamadun Islam zaman dahulu ialah pada terdirinya Masjid-masjid dan istana-istana khalifah yang cantik dan penuh dengan ukiran berseni. Tidak dinafikan, sememangnya ada diajar tentang kemajuan sahsiah. Aku masih ingat tentang bab yang mebincangkan perbezaan definisi antara tamadun secara Islam dan Barat. Namun, ianya tidak diberi penekanan yang lebih. Kisah-kisah mengenai keadilan insan-insan seperti Umar Abdul Aziz hanya disentuh sedikit, mungkin kerana takut ada insan-insan di atas yang ‘terasa’. Kehebatan kerohanian dan hubungan para alim ulama’ dengan Tuhan tidak diberi penekanan, padahal itulah sebenarnya faktor penting mencapai kemajuan, dan itulah tujuan kita diutus di muka bumi.

Aku tidak hairan dengan situasi ini. Sedangkan sejarah kemerdekaan pun boleh dipalsukan, apatah lagi sejarah tamadun luar.

Serupa Kaum Ad, Tsamud, dan Firaun

Aku bukan memusuhi teknologi. Namun, kalaulah kebendaan yang dijadikan petanda kemajuan, maka tidak ubahlah kita seperti kaum Tsamud, yang digambarkan di dalam Al-Quran sebagai kaum yang mempunyai fizikal yang kuat, mampu menebuk gunung-ganang untuk dijadikan rumah dan bangunan. Kalau anda membayangkan mereka menebuk lubang macam gua, anda tersilap. Rumah dalam gunung itu sangat cantik dan sehingga kini diiktiraf sebagai keajaiban dunia.

Kaum Ad pula terkenal sebagai pakar pertanian. Mereka mampu menukar tanah tandus di tengah padang pasir kepada amat subur dengan tanaman. Teknologi pertanian mereka sangat maju. Kaum Ad ini juga hebat membina benteng pertahanan dan memiliki kepakaran dalam senibina.

Dan ingatlah olehmu di waktu Tuhan menjadikam kamu pengganti- pengganti (yang berkuasa) sesudah kaum 'Aad dan memberikan tempat bagimu di bumi. Kamu dirikan istana-istana di tanah-tanahnya yang datar dan kamu pahat gunung-gunungnya untuk dijadikan rumah; maka ingatlah nikmat-nikmat Allah dan janganlah kamu merajalela di muka bumi membuat kerusakan. (Al Aa’raf :74)

Kaum Firaun juga begitu. Piramid yang megah berdiri di Mesir, sehingga kini menjadi kekaguman pakar-pakar dan jurutera binaan kerana teknologi dan cara pembinaanya yang sotisfikated. Malahan, dengan kemajuan yang ada pada zaman sekarang ini, belum tentu lagi kita dapat membina piramid yang sebanding dengannya.

Namun, apalah gunanya kemajuan itu kalau ianya tidak mendapat redha Allah. Semua kaum-kaum di atas yang dianggap maju pada zaman mereka, semuanya hancur lebur dimusnahkan. Hal ini kerana mereka juga salah mentafsir erti kemajuan, lantas mereka hanyut dalam leka kebendaan.

Apalah juga gunanya bangunan-bangunan yang tinggi, dan litar lumba bertaraf antarabangsa, jika hutang negara semakin banyak, dan rakyat semakin terhimpit dengan kenaikan harga barang, yang ‘tidak dapat dielakkan’, kononnya.

Itulah yang dikatakan kemajuan yang tidak dibina atas dasar taqwa. Sebaliknya, ia kemajuan yang dibina atas dasar mahu menunjuk-nunjuk dan bermegah-megah serta mahu mendapatkan pengiktirafan dari orang-orang luar.

Barangkali mereka ini lupa pada kisah Masjid Dirar di zaman Rasulullah SAW.

Kalau itulah kemajuan yang mahu dibawa ke negeri Kelantan, eloklah sahaja mereka ini disamakan dengan penjajah British dan imperialis-imperialis Barat yang lain. Mereka dengan teori Beban Orang Putih. Manakala yang di sini bolehlah dinamakan sebagai Beban Puak Keris.

Friday, May 20, 2011

Kisah Izzudin dan Pemotongan Subsidi


Alasan yang sama diguna pakai dan dikitar-kitar semula setiap kali perkara ini berlaku. Kenaikan harga minyak dan barangan-barangan lain selalunya akan diikuti oleh ‘statement’ atau ulasan mengenai beban yang ditanggung kerajaan bagi menampung kos subsidi.

Paling menakutkan orang kampung dan mak cik-mak cik di Felda yang pemberi wahyu mereka ialah Utusan Melayu, bilamana dikatakan bahawa negara ini akan bangkrap jika subsidi-subsidi ini tidak dikurangkan. Maka dengan penuh rasa tanggungjawab dan semangat patriotik yang wujud setelah hari-hari didoktrin oleh TV1, mereka-mereka ini dengan rela hati sanggup berkorban, biarlah dapur tidak berasap (tapi jangan sesekali mulut tidak dijamah asap rokok), biarlah kereta tidak bergerak , itu semua tidak mengapa, asalkan negara tidak bangkrap.

Sememangnya tanda-tanda negara ini akan bangkrap memang sudah nampak jelas. Paling ketara ialah pada mutu penghasilan filem. Lihat sajalah kualiti filem ‘Cinta Laknat di Carcosa’ arahan Eskay Brothers. Nyata sekali kerana kekurangan bajet, kualiti penghasilannya nyata mengecewakan sekali. Kalau di Hollywood, pelakon yang buncit boleh nampak sasa dengan penggunaan teknologi. Di Malaysia, perut pelakon yang buncit tidak mampu diubahsuai lantas menyebabkan berlaku kecacatan pada tayangan filem tersebut. Ini diakui sendiri oleh wartawan yang dijemput menghadiri tayangan perdana video itu.

Adapun aku ini teringat satu kisah yang seharusnya diambil iktibar, lebih-lebih lagi oleh puak-puak tertentu yang mengatakan bahawa golongan-golongan yang membantah kenaikan harga barang-barang keperluan ini sebagai golongan yang tidak bersyukur dan mahu melihat negara ini jatuh bangkrap. Mereka ini berhujah bahawa kenaikan ini berpunca dari kenaikan harga barang dunia, dan ianya sesuatu yang tidak dapat hendak dielakkan. Kata mereka lagi, bahawa janji-janji pembangkang untuk menurunkan harga minyak adalah tidak realistik dan tidak berpijak di bumi yang nyata. Maka, ingin aku khabarkan kisah ini, moga boleh diambil iktibar, tentang pengorbanan, dan siapa dulu yang harus berkorban.

Dahulu, ada seorang ulamak bernama Izzudin Ibnu Salam. Dia ini seorang yang sangat bertegas terhadap salah laku yang dilakuakn oleh pemerintah dan sultan pada zaman dahulu. Dikhabarkan bahawa pernah satu ketika dia menegur sultan dengan hanya memanggil namanya sahaja, tanpa ada rasa takut sekalipun. Tiada sebutan Datuk Seri, Datuk T, Tun, Tuanku atau sebagainya. Hanya nama.

Kabar ini tersiar di seluruh penjuru Mesir, hingga murid beliau Syaikh Abu Abdullah Muhammad An Nu’man mendengarnya, hingga ia bertanya, bagaimana gurunya itu berani melakukannya, tanpa ada rasa takut.

Lalu tenang Syeikhul Islam Izzudin menjawab,

Wahai anakku, aku melihat darinya ada perasaan bahwa dirinya terhormat, maka harus aku merendahkannya, agar kesombongannya tidak mencelakai dirinya sendiri”

Kisahnya yang paling masyur, yang sangat berguna buat iktibar ‘pencinta pengorbanan’ yang tidak mahu melihat negara yang kaya raya ini bangkrap, yang hendak aku ceritai di sini, bermula begini :

Tentera Monggol telah mara dengan penuh pantas dan ganas laksana sekkumpulan serigala kelaparan menerkan gerombolan bebiri. Baghdad telah berhasil dihancurkan dan diluluhkan sampai menjadi padang jarak padang tekukur.

Mereka semakin mara, sehingga sampailah ketika bilamana barisan tentera yang hauskan darah itu hampir sampai ke pinggir negeri Mesir, tempat dimana tinggalnya Syeikh Izzudin dan anak-anak muridnya.

Maka persiapan pun diatur untuk menghalang dan mempertahankan negeri Mesir dari serangan penuh dasyat itu. Menghadapi musuh yang sangat terkenal dengan kekuatan dan penguasaan mereka di medan perang, sudah tentu banyak persiapan yang perlu dilakukan. Adapun negara pada waktu itu berkeadaan gawat, dan kewangan yang ada tidak mencukupi untuk menampung kos peperangan.

Lalu dikeluarkan arahan dari pihak istana untuk menaikkan cukai terhadap rakyat jelata. Sultan tidak bersendirian dalam memberi arahan. Dipanggil ulama-ulama di dalam negeri untuk masing-masing memberi fatwa dan sokongan terhadap arahan Sultan ini, atas aalasan keperluan jihad.

Seperti biasa, ada seorang ulama sahaja yang tidak memberi sebarang sokongan atau fatwa mengenai kenaikan cukai itu. Ulama yang ‘mahukan negaranya hancur’ ini tak lain tak bukan ialah Syeikh Izzudin.

Bagi sultan, persetujuan ulama ini amat penting kerana pengaruh beliau lebih tinggi daripada sultan Mesir sendiri. Oleh hal yang demikian Saifuddin Muzaffar Al-Qutuz mengadap beliau (bukan ulama mengadap pemimpin) memohon restunya dan sokongan terbukanya untuk menaikkan cukai demi keselamatan negara.

Izzudin Abdul Salam bersetuju pada dasarnya dan akan mengumumkan persetujuannya di dalam khutbah jumaat pada hari itu. Beliau meminta Sultan hadir sama bersolat jumaat dan baginda boleh mendengar sendiri khutbah Jumaat dan persetujuan Al-Iz Abdul Salam.

Di dalam khutbah Izzuddin Abdul Salam menyokong perancangan pemerintah hendak mengunakan cukai dengan satu syarat sahaja iaitu sultan dan keluarganya hendaklah terlebih dahulu menjual istana-istana mereka serta perhiasan-perhiasan yang ada pada mereka dan anak isteri mereka semuanya dan digunakan untuk perbelanjaan peperangan. Jika tidak cukup maka barulah cukai baru kepada rakyat dikenakan.

Adapun suasana di negara 1Hadhari ini nyata sekali berbeza. Ditengah-tengah seruan agar rakyat berjimat dan berkorban atas potongan subsidi, orang-orang atas terus dengan sifat bermewah-mewah dan membazir. Lihat sajalah bagaimana mereka secara boros menggunakan dana negara, lebih-lebih lagi sewaktu menghadapi pilihnraya kecil. Kemudian, merungut mengatakan kos pilihanraya kecil di negara ini terlalu mahal.

Aku sendiri secara peribadi tidak akan membantah jikalau subsidi mahu ditarik untuk mengurangkan beban kerajaan dan mengelakkan negara dari gulung tikar. Akan tetapi, bukan hanya rakyat-rakyat yang sudah sedia miskin dan sibuk mengira butir-butir beras yang tinggal untuk makanan skeluarga kekesokan harinya perlu disuruh berjimat. Mereka dari dahulu lagi sudah berjimat.

Selepas pemimpin negara pun turut sama berjimat cermat dan berhenti membiarkan isteri pergi ke Dubai, maka kemudian barulah kita bercerita tentang pengurangan subsidi dan bantuan terhadap rakyat. Aku pernah menulis kisah tentang ini, kalau-kalau ada sahabat yang masih ingat. Kisah Pengemis Rindu itu.