Thursday, June 30, 2011

Membersihkan Kutti



Semua orang di kawasan perumahan sudah sedia maklum akan kekotoran dan kejijikan itu. Sudah terang lagi bersuluh, sudah tampak yang mana kaca yang mana permata, sudah jelas macam titik hitam di atas kertas putih melepak. Namun, jelik dan kotor pun, sudah 50 tahun warga taman tiada pilihan melainkan terpaksa ke sana juga. Hanya kedai mamak itu sahaja yang bersubsidi. Bobrok, jijik, busuk, geli, berlendir macam mana sekali pun, hanya itu yang mereka mampu.

Mamak Kutti sudah memonopoli perniagaan lauk pauk di taman sejak 50 tahun lagi. Segala macam ilmu membohong, menipu dan temberang sudah dia kuasai macam ikan yang mahir berenang. Sumber-sumber ikan, ayam, daging dan sebagainya hanya dia yang berhak mendapatkannya. Tauke-tauke dan orang tengah penjual ikan dan segala macam sumber bahan memasak semuanya sudah ‘kautim’ dengan Mamak Kutti. Semua sudah sain ‘agreement’.

Warga taman pernah cuba curi-curi membeli barang dari luar. Dari beli lauk pauk pada mamak yang pengotor, jijik, berlendir itu, lebih baik mereka masak sendiri. Tetapi warga lupa. Sampai sahaja ikan di atas dapur, semua termangu-mangu, mengaru kepala dan ketiak. Masing-masing tidak tahu mahu dilakukan apa dengan ikan tersebut. Warga taman itu terlupa bahawa mereka tidak pandai memasak. Segala ilmu-ilmu memasak tidak pernah mereka pelajari di mana-mana. Tidaklah ianya diajar di sekolah mahupun di masjid-masjid. Yang di ajar di masjid ialah haram beli pada orang lain. Mesti beli pada mamak sebab dia muslim, walupun dia sudah lama tidak bayar zakat. Ada orang kata mamak Kutti bersunat pun tidak. Entah betul entah tidak, hanya Tuhan dan seluar dalam Mamak sahaja yang tahu. Apapun, ustaz yang mengajar di surau dan masjid di Taman itu dibayar upahnya oleh Mamak Kutti juga. Demi menjaga periuk nasi mereka di dunia yang sementara ini, maka hendak tak hendak perlualh mereka mematuhi segala silibus kuliah yang Mamak sendiri sediakan.

Belajar dari internet? Hendak guna internet pun mesti di kedai mamak. Tempat lain tiada akses. Di kedai mamak aksesnya disekat. Tiada laman web memasak boleh dibuka.

Namun hegemoni mamak Kutti bakal berakhir tidak lama lagi. Chef Mat Rabu yang baru hadir dan menetap di taman itu datang membawa pencerahan. Semua orang menyenangi Chef Mat Rabu. Dia baik, jujur, tidak busuk dan mulutnya tidak berbau. Sejuk mata memandang. Perutnya pun tidak buncit macam Mamak Kutti yang serupa orang berpenyakit busung.

Chef Mat Rabu baru sahaja membeli sebuah lot kedai tidak jauh dari kedai Mamak Kutti. Mamak Kutti tidak membantah atau menentang. Hal ini kerana Chef Mat Rabu ini keturunan mamak juga. Malah kalau di selidik jalur dan susur galur keturunan mereka, maka akan ditemui bahawa mereka berdua ini sebenarnya ada bau-bau getah. Moyang mamak Kutti dan Chef Mat Rabu sama-sama sekapal dari Karachi datang ke Tanah Melayu.

Mamak Kutti pun merasakan bahawa Chef Mat Rabu sedikit sebanyak akan mengurangkan sedikit beban beliau dalam menampung keperluan isi perut orang-orang di Taman itu yang semakin bertambah. Mamak Kutti tidak takut dia akan menaglami kekurangan dalam keuntungannya.

“Apa susah. Kasi naik sikit hargalah!” kata Mamak Kutti waktu ditanya isterinya bagaimana mahu mengimbangi keuntungan yang akan berkurang sedikit kalau Chef Mat Rabu berniaga di gerai barunya itu.

“Kalau Chef Mat jual murah? Nanti semua ke sana..” Rafidah isterinya berbahas manja sambil tangannya menguli-nguli, melecek-lecek, dan meraba-raba pisang.

Apa? Astaga. Bukan pisang itu wahai pembaca yang budiman sekalian. Ini pisang betul, yang tumbuh di pokok sana. Jangan sangka buruk dengan saya. Hendak berbaju kuning tidak mengapa, tidak haram di sisi agama. Tetapi jangan sesekali berotak kuning. Bersihkanlah hati anda dari kekorupan. Pisang itu akan digunakan untuk membuat kek pisang buat dijual kepada pelanggan kedai Mamak Kutti, faham? Mereka pun sudah bosan dengan roti canai. Sekali-sekala mahu mencuba yang lain. Pisang itu duli dan diurut supa ia sebati denagn tepung. Hendak buat sendiri penduduk Taman tidak pandai. Takut nanti jadi pisang lain pula. Contohnya pisang lecek.

“Huh..apalah yang susahnya Cik Pidah oii..Si Mat tu nak meniaga, barang mentah kena beli pada kita juga..Kan semua pembekal dah setuju untuk jual pada kita sahaja, semua dah sain agreement. Nanti aku jual lah mahal sedikit pada si Mat tu..”

“Janganlah tekan sangat budak Mat tu..bukannya orang lain..suku sakat kita jugak tu..Muka dia pun jauh lebih mamak dari kita tahu?” kata Rafidah sedikit simpati. Baginya wajah Chef Mat ada iras-iras Datuk Reezal Merican, seorang mamak terkenal dari Pulau pinang itu.

“Iyalah..pandailah aku menguruskannya nanti..Ini pun baik juga sebagai latihan bagi orang yang baru mula nak meniaga macam dia tu..Tak bolehlah harapkan subsidi sangat..Nanti jadi ketagih macam makan candu, kamu faham?”

Namun kali ini perkiraan Mamak Kutti silap. Seharusnya dia ikut sahaja nasihat penasihatnya Encik Apkur yang berbangsa Yahudi itu. Sejak dari awal kehadiran Chef Mat Rabu lagi Apkur sudah menegaskan bahawa dia akan menjadi ancaman terbesar pada hegemoni konsep ‘1Taman, 1Mamak’ yang dilaung-laungkan oleh Mamak Kutti. Mamak Kutti tidak bersetuju. Baginya Chef Mat itu seorang anak muda yang baik dan merupakan seorang mamak yang sangat teguh semangat kemamakkannya. Masakan mamak bergocoh sesama mamak? Malahan, Mamak Kutti sendiri pernh mendengar Chef Mat memuji kebaikannya. ‘Kalau boleh kupintal awan di langit, pasti ku pintal dengan nama Mamak Kutti dan Puan Pidah’, begitulah bunyinya kalau tidak silap saya. Silap Mamamk kutti ialah kerana tidak memahami sifat dan perangai sebenar Chef Mat. Chef Mat itu seorang yang bersopan santun, terutamanya kepada orang yang lebih tua. Kerana itu ayat di atas boleh terpacul keluar dari mulutnya.

Chef Mat memang mengotakan apa yang dia katakan itu. Dua bulan sesudah dia memulakan perniagaan, Mamak Kutti mulai rasa segala sendi-sendinya dari atas, sampai ke tengah, sehingga ke hujung kaki rasa seperti dipintal-pintal! Sangkanya Chef Mat akan menjual lauk pauknya pada harga lebih mahal dari harga di kedainya lantaran hendak mengimbangi kos harga barang yang naik. Tetapi sangkaanya meleset sama sekali, seiring dengan keadaan ekonomi hidupnya yang makin meleset. Chef Mat telah menjual pada harga yang lebih murah dari makanan di kedainya. Malahan, kualiti masakannya jauh lebih baik dan berkualiti. Masakannya memang bersih, cekap, dan amanah. Bukan seperti masakan Mamak Kutti yang jelik, kotor, busuk, jijik, dan berlendir-lendir.

Rupa-rupanya kehadiran Chef Mat ke sana bukanlah hendak mencari keuntungan melalui perniagaan. Akan tetapi datang dan hadirnya di sana mahu membawa perubahan. Tibanya ke sana atas jemputan beberapa orang penduduk taman yang sudah mulai mual dan tidak tahan dengan Mamak Kutti. Semakin hari semakin ramai penduduk yang datang makan di kedai Chef Mat. Bukan itu sahaja, mereka turut melabur dalam perniagaan Chef Mat. Kerana itu Chef Mat dapat menanggung harga barangan masakan yang mahal. Itulah konsep perniagaan berasaskan koperasi yang dibawa oleh beliau ke taman itu. Ianya jauh lebih baik dari konsep monopoli puak kapitalis seperti Mamak Kutti. Modal perniagaanya datang dari penduduk taman, untuk penduduk taman, dan kepada penduduk taman. Semua dapat makan masakan yang sedap dan enak. Semua orang mendapat untung. Tidak ada pihak yang rugi. Yang rugi hanya Mamak Kutti seorang.

“Itulah bos! Sudah saya cakap sedari awal lagi. Mat Rabu itu pandai berlakon sahaja!” kata Apkur kepada bosnya itu. Masakan dia tidak marah. Kalau Mamak Kutti rugi, bagaimana mahu dibayar gajinya?

Mamak Kutti terdiam. Kali ini dia mati akal. Nampak jelas bahawa penduduk di tamannya sudah bersatu padu untuk menjatuhkannya.

“Bodoh punya bos! Pandi kutti!” kata Apkur separuh berbisik.

“Apa kamu kata?!!” Mamak Kutti seperti terdengar perkataan yang menjadi pantang nenek moyang keturunannya dari disebut. Menyamakannya dengan makhluk tidak berleher yang haram dimakan itu satu penghinaan kepada dirinya.

“Err tak, tak, tak. Maksud saya, pandai ‘cutie' ni. Bos kan pandai dan ‘kiut’ pula tu. Tak pa bos, saya yakin kita boleh cari penyelesaiannya,” pandai Apkur berdalih. Dalam hatinya dia menyumpah diri sendiri kerana terlepas cakap. Perkataan pandi kutti itu sangat dibenci oleh golongan mamak seperti bosnya itu.

Sambil dua orang makhluk itu berfikir bagaimana mahu menyelesaikan masalah mereka, penduduk taman sudah mulai berkumpul beramai-ramai, berarak ke kedai Mamak Kutti untuk membersihkan kekotoran perniagaannya itu!

Saturday, June 25, 2011

Bekas Yang Bocor


Sekian lama kita berada di dalam kemerdekaan yang sudah 50 tahun lebih itu, maka sejak dari itu kita warga Malaysia berada dalam keadaan untuk mengisi apa yang dipanggil sebagai kemerdekaan. Untuk mengisi, maka kita memerlukan bekas yang sempurna, iani bekas yang kukuh, tidak bocor dan tiris merata-rata. Kadangkala, bekas itu nampak kukuh, cantik dan mempersona. Akan tetapi, ternyata ianya rapuh dan tidak kuat menghalang asakan luar, umpama bekas kaca, sekali hempas ke lantai maka hancur berderailah ia.

Untuk mengisi bekas bernama kemerdekaan itu, maka perlulah warga meneliti balik keadaan bekas mereka itu. Sudah sempurnakah sifat bekas itu untuk menampung pengisisan yang bakal diisi itu nanti? Hal ini penting, agar kita tidak melakukan perbuatan yang sia-sia dan hanya membuang masa. Bayangkan, kita berusaha dengan penuh penat lelah, mengangkut ‘air kemajuan’ dan segalam macam lagi pengisian yang boleh mengisi bekas itu, kemudian menuang ia dengan harapan bekas itu nanti akan penuh, tanda kemakmuran bekas kebangaan semua. Ialah, bekas yang kosong itu petanda kemarau.

Akan tetapi, alangkah sia-sia lagi tidak bermanfaatnya segala penat lelah itu, jika setelah bertahun-tahun mengisinya, ternyata bekas itu masih juga tidak mahu penuh-penuh! Malah isinya semakin lama semakin berkurang, dan yang bertambah hanya habuk dan debu yang menyelaputi bekas yang semakin nazak kandungannya. Ah, ternyata rupa-rupanya bekas itu bocor! Air dan segala macam pengisian yang diisi menggunakan segala macam cara termasuk lelehan keringat rakyat, memancut-mancut keluar dari lubang-lubang kecil yang muncul dari segenap permukaan bekas. Ada lubang yang besar, yang kecil, dan itu belum lagi dikira kandungan bekas yang hilang keluar sebagai wap dari bekas setelah diasak panas mentari.

Maka di sini rakyat harus kembali bertanya pada diri sendiri, sudah sempurnakah bekas kemerdekaan kita sekarang ini?

Kemerdekaan hanya dikatakan sempurna bilamana ianya dinikmati semua kelompok rakyat, dan tiada rakyat yang merasai keadaan di bawah perhambaan sesama makhluk, sama ada rakyat itu sedar atau pun tidak.

Bukanlah dinamakan kemerdekaan yang sempurna, kalau perasaan bebas dan merdeka itu hanya dirasai segelintir masayarakat. Bagi sekelompok yang menikmati kemerdekaan itu, segalanya dirasakan bebas belaka, dan mereka berkuasa melakukan apa sahaja semahu-mahu mereka ke atas manusia-manusia lain. Sememangnya adat orang merdeka ke atas yang bukan merdeka. Seorang tuan memang berhak ke atas hamba-hambanya.

Sebelum itu, perlulah kita semua menyetujui bahawa yang dimaksudkan nikmat kebebasan bagi insan yang merdeka itu bukanlah ia bermaksud bebas dari segala kongkongan peraturan dan undang-undang. Peraturan dan undang-undang perlu untuk memastikan kebebasan dan kemerdekaan yang dimiliki itu terjaga, dan tidaklah sampai menganggu nikmat kebebasan orang lain. Dan peraturan terbaik untuk menjamin kemandirian kebebasan kita ialah undang-undang Allah yang menghantar kita ke muka bumi ini.

Kerana itu kita menentang, bilamana undang-undang selain yang diturunkan Allah digunapakai. Undang-undang seperti itu tidak dapat menjamin hak kebebasan seluruh umat manusia, sebaliknya ia hanya menjamin dan menjaga hak kebebasan bagi segelintir kelompok masyarakat. Sekelompok itu boleh jadi mereka yang berkepentingan dan mempunyi saham berjuta dalam harta dan khazanah manusia lainnya. Kerana itu bagi menjamin kelangsungan kemewahan yang dimiliki, maka undang-undang haruslah digubal.

Sosialis misalnya, walaupun ianya menekankan hak pengagihan harta kepada semua golongan, namun ianya turut menafikan hak pemilikan individu terhadap kemewahan hasil titik peluh sendiri. Bagi Kapitalisme pula,ianya terlalu menekankan hak pemilikan individu terhadap harta-harta dan segala sumber yang ada di muka bumi, sehingga menafikan hak manusia lainnya terutama yang hidup melarat, dan mereka bebas mengeksploitasi segala hasil kekayaan muka bumi untuk kepentingan puak mereka sahaja.

Bolehlah dikatakan di sini, bahawa inti kapitalisme dan sosialisme itu asalnya dari Islam. Namun, konsep keseimbangan antara pemilikan individu dan awam di dalam Islam telahpun dipecahkan kepada dua lalu menghasilkan kedua-dua ideologi yang disebut di atas. Ini sama seperti apa yang dikatakan Kalim Siddiqui, pengarah Muslim Institute for Research and Planning di London dalam satu kertas kerjanya pada tahun 80an (yang aku sendiri telahpun terlupa tarikh ianya diterbitkan, dan tajuknya seingat aku yang udah lupa ini ialah Nasionalisme Penghancur Gerakan Pembangkitan Ummat), bahawa di dalam Islam itu adanya Kapitalisme dan di dalam Islam itu pun adanya Sosialisme. Cuma apabila pertimbangan nafsu digunapakai di dalam menilai inti Islam itu, maka jadilah ia terpecah menjadi dua, dan tiada keseimbangan dalam apa yang diperjuangkan oleh kedua-dua ideologi anutan bangsa dunia sekarang ini.

Bilamana harta dunia dan kekayaannya hanya dimiliki oleh segelintir manusia sahaja, maka mereka sudah tentu mempunyai kuasa ke atas manusia lainnya yang terpaksa beragntung kepada mereka untuk mendapatkan sumber buat memenuhi keperluan asas kehidupan sehari-hari. Mereka terpaksa melutut, meminta-minta kepada kelompok yang punyai harta tadi. Jadi di situ sudah ada perhambaan kepada sesama manusia. Maka manusia yang terpaksa bergantung kepada orang lain untuk memberi mereka makan ialah manusia yang tidak merdeka. Inilah apa yang aku maksudkan bahawa hanya segelintir pihak sahaja yang dapat merasai kemerdekaan. Hanya golongan minoriti yang kaya dan tauke yang merasa ‘merdeka’ dan boleh berbuat apa sahaja, sedang golongan majoriti yang ramai iatu pekerja menjadi hamba dan terpaksa bergantung pada mereka. Ini bukan kemerdekaan yang sepatutnya ada dalam sesebuah negara. Seperti yang aku katakan tadi, bukanlah namanya merdeka negara itu jika merdekanya hanya dirasai sekelompok masyarakat sahaja.

Jadi di situ hadirnya Islam. Seseorang individu boleh mengumpul kekayaan, namun ianya tidak boleh sampai menindas hak orang lain, dan harta yang mereka ada itu haruslah diagih-agih dan berpusing-pusing dalam masyarakat. Bukannya terkumpul dalam kalangan kelompok tertentu sahaja. Maka di situ Islam sudah menjamin hak individu dan hak awam. Harta dan hak milik awam tidak boleh diperdagangkan kemudian untungnya tidak kembali kepada masyarakat awam. Apabila harta dan sumber milik awam tidak dimiliki oleh hanya segelintir kelompok masyarakat, maka masyarakat dapat menikmatinya tanpa perlu meminta-minta kepada orang lain. Perhatikan apa yang dipaparkan dalam buku berjudul ‘Globalization of Poverty and The New World Order’ tulisan Michael Chususdovsky yang memaparkan data-data dari IMF dan Bank Dunia bahawa 80% kekayaan dunia ini hanya tertumpu kepada segelintir golongan minoriti sahaja, sedangkan 20% bakinya lagi terpaksa dikongsi oleh majoriti warga dunia yang hidup melarat seperti di Afrika dan negara-negara miskin yang lain.

Aku berharap agar janganlah ada yang berhujah bahawa minoriti yang ada itu layak mendapat kekayaan dunia ini kerana mereka pandai dan rajin berusaha, manakala golongan majoriti yang miskin itu kerana mereka malas atau kerjanya memakan candu subsidi sahaja. Kalaulah ada yang berkata demikian, maka serupalah mereka itu seperti Hitler yang mengambil pemikiran Darwin bahawa hanya yang kuat sahaja yang layak hidup, atau lebih popular dengan ayat yang berbunyi, “Survival f the Fittest”. Sedarlah bahawa yang minoriti itu mengaut keuntungan melalui eksploitasi ke atas alam ini dan golongan majoriti yang hidup di dalamnya. Aku lantas teringat lirik lagu Internationale berbunyi, “In this world poisoned by exploitation, those who have taken now they must give!”.

Kalau kita hendak meminta kepada seseorang, maka kita perlu mengikut apa yang dikehendaki pihak terbabit. Jikalau tidak, masakan kita akan memperoleh apa yang dimahukan itu. Kita perlu mengikut telunjuk pihak pemilik harta, barrulah harta itu nanti akan kita dapat sedikit dalam bentuk gaji buat meneruskan kehidupan. Bila kita terpaksa mengikut perintah manusia hamba Tuhan ini, maka kita tidak bebas membuat keputusan mengikut kehendak kita. Jadi di situ kita sudah tidak merdeka. Perlulah kita sedar bahawa penjajahan corak baru zaman ini berlaku dalam keadaan demikian rupa. Ianya tidak ditulis atas kertas bahawa tanah atau negara tanah air kita berada di bawah naungan kuasa lain. Sebaliknya, kontrak penjajahan itu muncul dalam keadaan tidak bertulis dan tiada hitam putihnya. Sedar-sedar, kita sudah pun dijajah dan tidak lagi bebas. Penjajahan tidak lagi dilakukan oleh satu negara ke atas negara lain. Sebaliknya, penjajahan dilakukan oleh tauke-tauke pemilik syarikat-syarikat Multinasional yang memiliki modal besar dan melalui perjanjian yang dibuat dengan pihak-pihak pemerintah dalam bentuk penswastaan, Free Trade Agreement (FTA) dan pelbagai lagi ubat tajaan IMF, maka mereka dibolehkan untuk datang ke negara kita serta negara dunia ke 3 yang lain, dan mengeksploitasi segala sumber yang ada, terutamanya sumber tenaga pekerja.

Tenaga pekerja ini pula akan diperah habis-habis keringat mereka, macam mesin yang tidak henti-henti disuruh bekerja. Mereka telah diprogramkan untuk menjadi hamba kepada pekerjaan mereka. Mesin akan bekerja terus-terusan, dan tidak akan membantah atau komplen yang bukan-bukan. Tahu-tahu sahaja, ianya sudahpun rosak. Begitulah rupanya pekerja pada zaman ini. Tambah memburukkan lagi keadaan bilamana tiada akta atau ketetapan mengenai gaji minimum. Bila tiada peraturan yang menetapkan sedemikian, maka pihak syarikat bebas hendak menetapkan jumlah gaji yang perlu dibayar.

Syarikat ditubuhkan untuk mencari untung semaksima yang mungkin. Tanggungjawab sosial tiada dalam kamus gerak kerja mereka. Rukun iman dan syahadah mereka berkiblatkan keuntungan. Maka, untuk untung maksima, maka gaji untuk pekerja perlulah rendah dan tidak setimpal dengan apa yang mereka telah laburkan melalui bentuk tenaga dan peluh keringat. Pekerja tempatan tiada pilihan melainkan terpaksa menerima sahaja gaji yang rendah itu. Kalau mereka tidak mahukan gaji seperti itu, maka syarikat tidak rugi apa-apa. Mereka boleh mencari tenaga pekerja asing yang sudi menerima apa sahja bayaran, walaupun rendah.

Inilah sebenarnya antara punca lambakan tenaga pekerja asing yang terlalu banyak di negara kita ini. Ketiadaan dasar gaji minima ini dilihat lebih menguntungkan kantung kaum kapitalis. Apapun, barangkali lambakan tenaga asing ini sengaja diadakan supaya mereka ini nanti boleh diberi kad pengenalan supaya boleh mengundi dalam pilihanraya, seperti apa yang berlaku di Selangor baru-baru ini, dan kes-kes seumpama ini di beberapa negeri khususnya yang ditadbir puak yang satu lagi itu, yang fakta mengenainya sengaja digelapkan dari pengetahuan umum oleh media apparatus pemerintah

Sesunggunya warga perlu disedarkan bahawa mereka tidak lagi dan belum lagi mendapatkan kemerdekaan. Tak perlulah sibuk-sibuk berbicara dan berkhutbah sana sini bagaimana hendak mengisi kemerdekaan. Merdeka yang ada sekarang ini belum cukup sempurna, bagaimana hendak diisi?

Hak-hak asasi dan kebebasan bersuara masyarakat awam seperti yang terkandung dalam sistem demokrasi, diinjak-injak dan dinafikan. Terutamanya golongan mahasiswa yang dijerut dan dipasong seluruh pancainderanya oleh AUKU, menyebabkan mereka jadi satu golongan yang lembap dan tidak agresif dalam memimpin masyarakat khususnya golongan termiskin. Jauh sekali untuk mencontohi gerakan mahasiswa tahun 70an yang sangat kedepan dalam membela nasb masyarakat, sepertimana yang tercetus melalui demonstrasi Baling 40 tahun lepas. Mahasiswa didoktrinkan bahawa tugasnya hanya belajar, kemudian lulus peperiksaan, kemudian dengan kelulusan yang ada, pergi mencari kerja, yang sekarang ini entah kan ada entahkan tidak. Lihatlah bagaimana di pusat-pusat pengajian pun gerakan mengprogramkan manusia telah pun dilakukan. Maka tujuan hidup mereka pun secara sendirinya telah berjaya diprogram dan ditetapkan oleh pihak lain. Lihatlah, sampaikan hendak menentukan tujuan hidup pun kita tidak bebas untuk berfikir sebaliknya ia telah siap ditentukan oleh golongan elit pemerintah New World Order . Masih mahu kata kita sudah merdeka?

Tulisan ini bolehlah disebar-sebarkan untuk kebaikan. Tiada hak cipta dikenakan.



Friday, June 24, 2011

Utopia Melayu Unggul


Ini tulisan dua tahun lepas, sewaktu masih lagi di kedai lama yang sudah gulung tikar itu. Kenapa tangan ini dihidupkan picunya untuk mengeluarkan kembali artikel ini? Sebabnya adalah kerana ada seekor katak menyamar manusia baru sahaja dibangkitkan kembali untuk menyeru dan ber'ong-ong'. Ong-ongnya itu bakal memanggil bah besar yang akan menghancurkan perpaduan barisan rakyat pelbagai kaum yang sedang bangun sekarang ini menuntut keadilan. Entah pembaca bosan membacanya atau tidak, tapi tangan ini tetap tak dapat dikawal menarik picu pistol lama ini kembali, haha


13 Mei satu tarikh yang sangat memeritkan dalam sejarah di Malaysia. Tarikh ini sangat sensitive sehinggakan ia menjadi satu ‘taboo’ bagi kita untuk membincangkannya secara terbuka. Bukan apa, Cuma bimbangkan luka lama berdarah kembali.

Bagi sesiapa yang tidak tahu, atau mungkin terlupa, atau mungkin tidak pernah belajar subjek Sejarah di sekolah menengah sebelum ini, 13 Mei ialah peristiwa di mana berlakunya rusuhan dan hura-hara antara Kaum yang menyebabkan darurat diisytihar di seluruh Malaysia. Dan, peristiwa ini juga menjadi penyebab kepada terpisahnya Singapura dari gagasan Malaysia.
Rusuhan kaum ini merupakan satu titik hitam yang kotor serta membusukkan sejarah negara. Ianya merupakan satu hasil dari perjuangan – perjuangan assabiyah yang tidak sudah-sudah.

Sikap Assabiyah merupakan satu tragedy kepada peradaban manusia. Masyarakat Arab pernah berperang sesama sendiri berpuluh-puluh tahun kerana sikap ini. Orang-orang di India sampai sekarang tidak aman-aman kerana berjuang mempertahankan kasta-kasta rekaan mereka sendiri.

Di Malaysia, sikap ini menyebabkan orang Melayu sering meragui kejujuran orang Cina dan Orang Cina sering kali mempunyai impresi yang burukk tentang msyarakat Melayu.Dan kadang kala, sikap ini bukan hanya timbul di kalangan dua bangsa yang berbeza. Ia juga boleh lahir atas sebab perbezaan negara.

Pernah dengar cerita tentang seorang pengadil karate Indonesia yang dibelasah oleh polis Malaysia hingga menyebabkan berlakunya rusuhan oleh sebilangan rakyat Indonesia? Kononnya rakyat di Malaysia ganas dan bermacam-macam lagi tohmahan mereka lemparkan. Kalaulah pengadil karate itu datang dari Jordan atau Uganda atau Nigeria, adakah mereka akan melakukan demonstarsi membela seperti yang mereka lakukan sebelum ini? Tidak, sama sekali tidak.

Atau, kisah Mubarak Si Pengkhianat yang tidak menghiraukan nasib rakyat Arab di Palestin yang diganyang habis-habisan di sana? Dengan alasan agenda di Mesir sama sekali tiada kaitan dengan yang di seberang sana. Ini semua manifestasi dari sikap Assabiyah itu.

Apakah sikap Assabiyah ini sebenarynya? Assabiyah merupakan satu sikap di mana para pemuja dan pengamalnya sanggup bertikam lidah, bermusuh, malahan sanggup berperang untuk menjadikan kaumnya berada di atas kaum yang lain. Jadi, jika selepas ini kita terdengar, atau terbaca di dada-dada akhbar tentang ‘Perkauman’, maka itulah Assabiyah. Secara mudahnya saya katakan, Perkauman @ Perjuaangan bermotifkan kebangsaan merupakan Assabiyah.

Perjuangan yang berteraskan kebangsaan atau assabiyah merupakan satu perjuangan yang sangat sempit lagi tidak mendatangkan penyelesain. Setiap bangsa ingin membuktikan bahawa bangsa mereka yang terbaik atau lebih ‘Superior’ dari yang lain.

Kerana itulah Nabi Muhammad SAW melaungkan seruan Islam. Islam untuk semua. Itulah yang Nabi kita seru dan laungkan pada ketika itu. Seorang Cina boleh jadi Islam. Begitu juga India. Akan tetapi Cina tidak boleh jadi Melayu dan Melayu tidak boleh jadi Cina.

Nabi tidak melaungkan seruan kebangsaan walaupun Baginda sedar yang bangsa Arab telah ditindas dengan teruk oleh Yahudi di tanah mereka sendiri iatu Tanah Arab.
Nabi tidak menyeru bangsa Arab agar bersatu untu berjuang bermatian-matian agar hak mereka di tanah Arab terjamin. Demi Allah, tidak sekali pun pernah Nabi serukannya!

Seseorang itu sama sekali tidak bisa memilih untuk dilahirkan dalam bangsa apa. Dan bangsa ini bersifat ‘permanent’, iani kekal. Anda Melayu, maka sampai kiamat pun tetap Melayu. Seorang Melayu akan nampak bodoh jika berusaha memakai pakaian Barat atau bercakap dengan ‘slang’ Mat Saleh hanya kerana untuk nampak seperti ‘English Man’. Seorang India akan nampak menakutkan lagi mengerikan jika memakai bedak dengan tebal semata-mata ingin kelihatan seperti Orang Cina.

Maka di situ hadirlah Islam sebagai wadah penyatuan. Dalam Islam setiap bangsa adalah sama dan yang membezakan antara mereka ialah Takwa. Seorang Arab tiada kelebihan atas seorang Melayu dan begitu juga sebaliknya.

Suka ingin saya ingatkan bahawa tulisan saya ini bukannya bermaksud saya ini seorang yang tidak prihatin akan nasib bangsa Melayu atau seorang yang anti perjuangan Melayu. Kata orang, tak patriotiklah! Sehingga dulu timbul tuduhan mengatakan saya ini anti-Melayu. Tidak, sama sekali tidak. Demi Allah. Bodohlah saya jika bersikap begitu kerana saya dilahirkan sebagai Melayu. Mak dan Ayah saya Melayu. Kawan-kawan saya pun ramai Melayu. Mana mungkin saya membenci rumpun bangsa saya sendiri?Malah, Islam sangat menyukai sikap membantu saudara seBangsa.

Apa yang ingin saya katakan di sini ialah sesuatu bangsa itu hanya akan menjadi mulia jika ia memperjuangkan Islam. Bangsa itu tidak akan menjadi mulia sampai bila-bila jika meneruskan prinsip perjuangan kebangsaan. Mulianya Arab dahulu kerana mereka memperjuangkan Islam bukannya kerana mereka sibuk melaungkan slogan untuk memartabatkan orang Arab. Hinanya mereka sekarang kerana tidak lagi berpegang pada Islam sebaliknya menegakkan perjuangan ala Assabiyah.

Jadi, jika Melayu ingin jadi bangsa yang mulia, maka angkatlah Islam sebagai wadah perjuangan. Bukannya sibuk dengan agenda menjadikan Melayu kembali unggul di Nusantara. Jika bangsa Melayu itu memperjuangkan Islam, maka dengan sendirinya bangsanya akan menjadi hebat dan mulia. Itu hakikatnya!

Mari renung sejenak apa yang berlaku sewaktu kejatuhan Uthmaniah. Tentera-tentera Pembebasan Arab telah memainkan peranan yang penting dalam menumbangkan kerajaan Islam agung itu. Mereka telah melaungkan slogan-slogan yang menaikkan semangat orang Arab untuk berjuang bagi bangsa mereka. Kata mereka, orang Arab lebih mulia dan lebih berhak memerintah tanah suci Makkah berbanding orang Turki. Orang Arab lebih berhak ke atas tanah Arab kerana mereka penduduk asal di situ. Padahal, bukankah orang Turki itupun orang islam dan mempunyai hak juga ke atas bumi itu?

Di akhirnya kita lihat bagaimana kerajaan Uthmaniah tumbang disebabkan dua gerakan Assabiyah. Satu di Turki di bawah pimpinan Mustafa Kemal Yang Terkutuk dan satu lagi di Arab Saudi pimpinan Syed Faisal si Tali Barut British!


*ketuanan Islam atau Ketuanan Melayu. Kalian pilih yang mana?

Tuesday, June 14, 2011

Warkah Terakhir Si Penjual Burger



seorang budak menangis membaca warkah ini

"Huhuhu..warghh..biar betul, kesiannya.."


"Sabarlah sayang..jangan menangis..nanti abang pun menangis sama..huuuu.."




Warkah oleh : Penjual Burger

Warga Sungai Chemubong semua tentu sedang gelisah penuh gundah gulana. Namun, menitis air mata oren sekalipun tidak akan dpaat mengubah keadaan. Aku tahu, tidak kurang juga ramai yang marah-marah. Malah ada yang mengugut untuk mengadakan mogok lapar (tetapi iv drip dextrose dibenarkan), semata-mata kerana penguguman baru yang dibuat pihak penguasa kita.


Bahang kemarahan dan pemberontakan ini bukan sahaja melanda warga yang masih tinggal sewaktu pengunguman penuh gelojoh dan kegemparan itu dibuat. Malah, anak-anak jati Sungai Chemubong yang sekarang ini berada merata-rata di permukaan bumi, termasuk ramai yang sedang bersuka ria bercuti bersama keluarga, semuanya merasai kegeraman yang amat, serasa mahu balik dan berdemo sahaja di sungai Chemubong.


Kenaikan harga burger. Begitulah bunyinya arahan pekeliling yang baru dikeluarkan. Sudah tentu penduduk Sungai Chemubong marah. Habis ‘bersih’ dompet warga nanti.


Saudara-saudari yang dihormati lagi dikasihi sekalian,


Yang sebenarnya, ura-ura kenaikan itu memang sudah lama tersebar di tengah-tengah ke hidupan aman damai masyarakat yang saling hidup berkasih sayang, tolong menolong bantu membantu yang hidup di Sungai Chemubong ini. Namun, tidaklah ia diduga berlaku secepat dan sepantas ini ia dibuat, macam tergesa-gesa nak ke tandas setelah menahan kencing seharian gamaknya keputusan dikeluarkan penuh kegopohan.


Mulanya dikatakan bahawa harganya akan dikaji semula bulan 9 nanti. Tahu-tahu sahaja, sewaktu warga ramai yang baru bangun tidur dan mata pun masih terkebil-kebil sewaktu membuka laptop dan akaun MukaBuku masing-masing, harganya sudah dinaikkan kurang 3 minggu dari sekarang, iatu di bulan 7.


Tidak ada lain, melainkan peniaga-peniaga burger telah menjadi mangsa kecaman warga yang tidak berpuas hati. Segala macam status yang mengutuk dan mengecam kenaikan harga burger telah dibuat.


‘Persatuan Penjual Burger Tamak’, ‘Burger Korang Bukan Sedap Sangat Pun’, ‘Keluarkan Laporan Penyata Kepada Rakyat’, ‘Burger Ayam Special Satu. Nak Sayur Lebih. Hantar Dekat Bilik UG 06’, ‘Perangai Macam Kapitalis’, ‘Tukang Masak Tak Ambil Typhoid Vaccination’, dan bermacam-macamlah lagi kecaman yang dibuat, sampai habis penuh notifikasi di MukaBuku peniaga-peniaga burger akibat di tag secara beramai-ramai untuk membaca bantahan-banatahan yang dibuat.


Adapun ramai warga yang tidak sedar apa sebenarnya yang berlaku. Betapa di belakangnya ada konspirasi penuh muslihat yang menyebabkan berlakunya krisis kenaikan harga burger. Ini bukan cakap-cakap politik, akan tetapi ada sangkutpaut yang rapat dengan teori ekonomi yang sedang mengambil tempat.


Biarlah aku selaku tukang masak dikecam habis-habisan kerana menulis warkah penjelasan ini. Aku hanya menjalankan tugas selaku tukang masak merangkap setiausaha persatuan peniaga-peniaga burger, untuk menjelaskan kepada saudara-saudari tentang apa sebenarnya yang berlaku. Seperti apa yang aku katakan di atas, menangis air mata oren pun tidak ada gunanya lagi. Apalah daya kami peniaga-peniaga kecil.



Semuanya bermula begini:



Sejak perniagaan dibuka, masakan burger kami telah mendapat sambutan ramai. Malah ada ura-ura akan ada usul yang mahu dibuat di dewan perwakilan penduduk untuk menggantikan nasi dengan burger sebagai makanan ruji warga Sungai Chemubong, sampai begitu sekali tahapnya. Aku dan rakan-rakan tukang masak berhempas pulas melayan tempahan, sehingga pernah sekali kami mendapat tempahan hampir 90 biji burger dalam satu malam. Sampai hitam legam muka aku terkena asap burger. Pakai SimplySiti pun takkan mungkin kembali putih berseri. Kawan-kawan tukang masak pun ada yang angkat kaki kerana tidak tertahan menanggung kebanjiran permintaan. Kasihan mereka. Kami juga yang rugi kerana masakan burger merekalah yang paling sedap dan paling hampir dengan kesempurnaan burger.


Aku sangkakakn salju di Melbourne, rupanya panas di kota bangkok. Kegembiraan kami pada larisnya jualan tidak kekal lama. Adat bangsa Hang Tuah ini, kalau dilihat ada yang mula maju dan naik ke atas, terus sahaja dibuat bermacam-macam untuk menghalang.



Tanpa disangka-sangka, suatu hari kami mengalami kekurangan bahan-bahan masakan. Entah di mana puncanya, kami sendiri pun tidak tahu. Kami secara konsistennya mengesyaki bahawa kami telah disabotaj. Bekalan daging ayam dan daging lembu tiba-tiba mengalami keputusan. Kata orang, semua ayam dan lembu telah mengadakan mogok menuntut sayur dan dedak yang bebas E.Coli. Entahkan benar entahkan tidak, wallaua’lam bissawab.



Mengamuklah warga Sungai Chemubong hari itu. Ialah. Makanan ruji mereka tiba-tiba terputus. Hendak kembali memakan nasi mereka tidak sanggup. Lebih-lebih lagi setelah kempen ‘Tak Nak Nasi’ digerakkan oleh seorang warga yang mengadakan kajian dan berjaya membuktikan bahawa nasilah yang selama ini menyebabkan kegemukan dan obesiti yang menular macam wabak.


Bertalu-talulah datang pelanggan yang marah-marah. Kami turut diugut untuk di bawa ke Tribunal Pengguna. Aku bermati-matian mengatakan dan menjelaskan bahawa ini bukan salah kami. Kami hanya memasak. Ada bahan, adalah burgernya. Lainlah kalau kami ada ladang ayam dan lembu sendiri, sudah tentu perkara ini tidak akan berlaku.


Saudara-saudari yang disayangi sekalian,


Rupa-rupanya, di sebalik krisis kekurangan makanan ruji yang berlaku, ada segelintir manusia yang mengambil kesempatan dan ingin menangguk di air yang keruh. Mereka telah berjaya membawa satu usul dan cadangan ke pihak berkuasa, yang akhirnya menjadi ibu kepada masalah kenaikan harga burger yang berlaku sekarang ini.


Usul itu dibawa dengan alasan bahawa kami, para peniaga burger kecil-kecilan ini, tidak mampu untuk menampung jumlah permintaan burger yang tinggi. Maka telah dicadangkanlah kepada pihak berkuasa, untuk membuka pasaran burger sungai chemubong kepada syarikat-syarikat besar pembuat burger dari luar. Kami syarikat tempatan dituduh tidak mampu dan tidak punya cukup modal untuk mempertahankan kelangsungan makanan ruji burger di kawasan sungai chemubong.


Padahal macamlah kami tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku. Mengikut maklumat yang dibawa oleh salah seorang perisik kami dari kalangan ayam, sebenarnya pihak-pihak pemberi cadangan itulah yang telah menghasut segala ayam dan lembu untuk melakukan mogok. Mereka jugalah yang sengaja meletakkan tauge dari Jerman yang dijangkiti E Coli ke dalam makanan ayam dan lembu, sampai ramai yang mati tercirit hijau. Jahat sungguh. Sampai begitu licik dan teliti sekali perancangan mereka.


Tidak cukup dengan itu, kami juga telah dipaksa untuk mengurangkan penghasilan burger. Dari semua jumlah bilangan keperluan burger warga dan rakyat termasuk jin dan segala macam binatang melata di sungai chemubong, kami hanya dibenar menghasilkan 40% sahaja jumlah keperluan burger tersebut.


Yang selebihnya 60%, akan dihasilkan oleh syarikat-syarikat burger luar yang ada hubungan kroni dengan pihak-pihak berkuasa, dan kami telah dipaksa membeli burger-burger itu dari mereka dan menjualkannya kembali kepada semua penduduk.


Masalahnya ialah, syarikat-syarikat burger luar itu tauke-taukenya memang pemuja kapitalis. Semuanya hendak untung besar sahaja, tanpa mempedulikan kesusahan rakyat jelata. Selalunya kami menjual burger dengan harga sebiji RM 2.00 untuk burger ayam. Kalau minta sos lebih atau sayur lebih pun kami tidak akan beri caj tambahan. Segalanya bersifat amal jariah, untuk sama-sama melihat warga dapat menikmati burger pada harga yang berpatutan. Sebaliknya, syarikat-syarikat besar itu telah mengenakan harga RM 2.50 bagi setiap burger, dan kami terpaksa membelinya dari mereka dan menjualkannya balik kepada pembeli-pembeli.


Dengar. Kami terpaksa membeli dari mereka dengan harga sebanyak RM2.50. Sudah tentulah kami terpaksa menjualkannya semula kepada warga dengan harga RM 2.70. Kalau tidak, habis rugilah kami. Namun apalah daya kami. Kami telah dipaksa menandatangani perjanjian berat sebelah ini, dan kesannya telah menyebabkan harga burger naik mendadak dari RM 2.00 kepada RM2.70. Lihat apa yang berlaku. Tambah men yedihkan lagi, bila kami telah dipersalahkan atas kenaikan ini, kononnya kami ini tamak. Sebenarnya mereka semualah, beberapa kerat tauke-tauke itulah, yang tamak.


Saudara- saudari yang dirindui ala bucuk-bucuk sekalian,


Marahlah kami. Kami tidak kisah pun. Hanyalah sebelum aku menamatkan warkah duka penuh berdarah ini, ingin aku mengingatkan bahawa sekarang ini strategi keuntungan yang sama telah diguna oleh syarikat-syarikat lain. Atas nama penswastaan dan membantu kerajaan mengurangkan kos kononnya, mereka telah menggunakan modus operandi yang sama seperti yang digunakan oleh syarikat-syarikat burger itu tadi.


Aku ingin mendedahkan satu contoh terdekat. Kenaikan harga elektrik baru-baru ini sebenarnya telah dilakukan menggunakan cara ini. Pada firasatku, orang-orang yang merancang kenaikan harga burger itu merupakan orang yang sama di belakang kenaikan harga elektrik baru-baru ini. Janganlah kalian menyalahkan TNB. Mereka tidak bersalah dalam hal ini.


Akan tetapi tundinglah jari kalian kepada Independence Power Produce (IPP) atau nama bukan PPSMI nya ialah Pengeluar Tenaga Bebas yang dimiliki oleh YTL, Malakoff, Syed Mokhtar dan beberapa kerat lagi kawan-kawan mereka. Krisis keputusan tenaga elektrik nasional pada 1996 merupakan titik tolak kepada masalah ini. Atas alasan kononnya TNB tidak mampu menjamin penghasilan berterusan elektrik nasional, maka syarikat-syarikat IPP itu semua telah dilantik untuk menghasilkan dan seterusnya menjualkan tenaga elektrik kepada TNB untuk disalurkan kepada seluruh negara. Tenaga elektrik yang sepatutnya murah, menjadi mahal disebabkan caj yang dikenakan oleh IPP kepada TNB jauh lebih tinggi dari harga yang sepatutnya. Semuanya kerana mereka mahukan keuntungan berlipat kali ganda. Ialah. Manakan tidak untung? Beniaga keperluan asas, yang semua orang terpaksa membelinya, walaupun mahal sekalipun, tentulah akan untung. Kerana itu aku mengesyaki orang dibelakang kenaikan harga elektrik ini merupakan dalang yang sama di belakang kenaikan harga burger.



Saudara-saudari intan payung sekalian,


Aku harap agar selepas ini kami dilepaskan dari beban tuduhan dan fitnah yang melulu-lulu ini. Sesungguhnya kami tidak bersalah dalam hal ini. Janganlah kalian terpedaya dengan cakap-cakap dan perkataan ‘rasionalisasi’, ‘penstrukturan’, dan sebagainya yang dibuat itu. Bohong dan dusta belaka. Sengaja mereka memilih perkataan yang susah-susah untuk difahami masyarakat kampung dan desa yang terpencil jauh dari ilmu pengetahuan, yang penyampai wahyu mereka sehari-harian ialah Utusan dan Berita Harian. Celaka. Akan tetapi aku tahu, saudara-saudari sekalian berpendidikan tinggi, sudah tentu tahu muslihat di sebalik penswastaan ini. Serupa menjual negara kepada kuasa asing gamaknya. Pengkhianat sungguh.


Bersabarlah saudara-saudari. Kita akan pertahankan dan akan kita tentang penghiantan ini sampai ke akar umbinya. Kita mahu Islam , bukan kapitalisme, bukan komunisme. Kita mahukan keadilan. InsyaALLAH, dengan gerak dan mobilisasi kita semua anak-anak muda dalam menyebarkan kepada masyarakat segala muslihat mereka ini, sudah tentu tidak lama lagi pemuja-pemuja kapitalis ini akan tunduk menyembah bumi. Percayalah. Masanya sudah dekat. Berjuanglah. Kerana mati kita pun sudah dekat.


Yang benar,

SpongBob Seluar Kotak

Thursday, June 9, 2011

Padang Tak Rata



Seseorang yang berumur atas dari 21 tahun sudah dikira layak untuk mengundi di Malaysia. Ini bermakna, 21 tahun itu sudah dikira layak untuk membuat keputusan yang besar, iatu soal memilih pemimpin yang akan memimpin negara. Kalau dahulu kita selalu dengar tentang Mumayyiz, iatu sudah tahu membezakan yang mana baik yang mana buruk, maka umur 21 tahun itu bolehlah dikatakan lebih jauh matang dari mereka-mereka yang baru Mumayyiz dalam memilih.


Mumayyiz sudah tahu beza yang mana baik yang mana buruk. 21 tahun itu barangkali sudah tahu membeza yang mana kaca dan yang mana permata, yang mana Ibrahim Ali yang mana Salehudin Ayyubi.


Aku lalu bertanya, atas ukuran apakah yang digunakan untuk mengatakan umur 21 tahun itu sudah matang benar dalam memilih?


Kenapa bukan umur 18 tahun? Bukan 19 tahun? Atau 20 tahun 11 bulan?


Atas jaminan apakah pemilihan yang bakal dibuat oleh mereka yang berumur 21 tahun itu akan dibuat dengan pilihan dan neraca yang matang mencerminkan umur 21 tahun? Adapun kalau kita biasa bercampur gaul dengan orang-orang dan masyarakat yang pelbagai di luar sana, adalah tidak pelik melihat orang yang umur 40an pun pemikirannya macam budak-budak sekolah. Sesiapa yang memberi mereka makan, maka itulah yang akan diikut, diturut, dicium-cium tangannya sampai disuruh membuat yang salah pun akan dipatuhi.


Aku biasa juga berjumpa dengan segolongan anak-anak muda, yang umurnya walaupun baru mencecah 18 tahun, tapi punyai pemikiran yang matang, dan mampu menganalisa segala-segala masalah dan punca terjadinya kepada umat dunia masa kini.


Persoalan yang ingin aku bawakan di sini ialah, yakinkah kita dengan majoriti layak mengundi yang ada waktu ini?


Demokrasi


Dalam setiap tulisan aku, ayat inilah yang sama akan aku gunakna, dan yang tidka akan jemu-jemu gunakan sampai bila-bila, demi mengelakkan aku disalaherti dan disalahanggap tanpa usul periksa. Maka inilah, aku akan gunakan semula ayat ini:


Jangan salah sangka. Baca sampai habis dahulu apa yang ditulis ini.


Ya, bukan niat aku untuk meragui kematangan saudara-saudari semua yang akan menjadi pengundi nanti. Keyakinanku pada saudara-saudari semua sekukuh Gunung Gibraltar, yakinlah. Kepercayaanku setinggi kepercayaan dan keimanan Hakim Zainal Abidin Mad Diah kepada kesaksian Saiful Bukhari.


Akan tetapi yang aku ingin bawakan di sini ialah konsep demokrasi, dalam proses menentukan siapa yang berkuasa di Putrajaya sana.






Niccolo Machiavelli dalam Kitab The Prince menyatakan,


“..and to see and hear him, he should seem to be all mercy, faith, integrity, humanity and religion. And nothing is more necessary than to seem to have this last quality, for men in general judge more by eyes than hands, for everyone can see, but very few must feel. Everybody sees what you appear to be ; few feel what you are, and those few will not dare to oppose the many who have the majesty of the state to defend them...




Ada yang mengatakan bahawa demokrasi ini adalah serupa majlis syura.


Nehi.


Kedua-duanya tidak serupa sama sekali, macam Ibrahim Ali dan Sallehuddin Al Ayyubi, macam langit dan bumi beza keduanya.


Majlis Syura itu terdiri daripada mereka-mereka yang diyakini ilmunya, dan diyakini akan membuat keputusan yang benar matang dan berlandaskan hukum. Tidaklah mungkin mereka itu akan berbuat keputusan berdasarkan kepentingan nafsu dan keutamaan tembolok perut masing-masing.


Akan halnya dalam demokrasi, di mana majoriti mengatasi minoriti, adalah sama sekali tidak meletakkan syarat yang ketat sebagai pemilih. Sesiapa yang sudah melepasi usia layak mengundi, maka bolehlah diberi kebenaran memilih.


Seperti yang dikatakan Machiavelli di atas (aku ini tidaklah PPSMI, akan tetapi terasa letih hendak menterjemah ) , apakah yang dipilih jika majoriti yang ada sudah pun dirosakkan dan ditumpulkan ketajaman minda mereka, dengan hari-hari mereka disogokkan hiburan, kemudian dimomok-momokkan dengan isu-isu ketuanan dan perkauman yang lainnya? Siang ditipu Utusan, malam ditemberang tv3.


Aku tidak ada masalah dengan penggunaan konsep majoriti mengatasi minoriti ini. Ia masih boleh digunakan untuk membuat pelbagai keputusan yang lain. Namun, untuk menggunakan konsep ini sebagai penentu siapa yang akan berkuasa menjadi pemimpin kita, maka aku rasakan adalah amat sukar sekali untuk kebenaran mencapai matlamat sampai ke Putrajaya.


Majoriti yang ada hari ini akan sengaja dirosakkan. Lebih-lebih lagi mereka yang tidak berpendidikan tinggi dan masih tinggal di ceruk-ceruk hujung kampung, yang kehidupan mereka hari-hari hanyalah untuk bangun dan menatap Utusan Melayu, yang setiap hari bersurah dan bertazkirah tentang kepentingan bersyukur pada kerajaan kerana memberi mereka subsidi, yang sebetulnya datang dari poket mereka sendiri melalui pembayaran cukai!


Lalu, tidak perlulah mengundi dalam pilihan raya? Adakah begitu?


Bertahan


Aku memandang pilihanraya hanya sebagai salah satu cara dalam banyak-banyak cara dan jalan yang ada. Namun, jalan ini tidak akan menjanjikan kemenangan.


Berikan kepada aku manakah revolusi perubahan yang berlaku dengan pilihan raya? Algeria selepas berjaya dikuasai parti Islam melalui pilhanraya, terus sahaja dicabul dan ditidakkan kemenangan oleh Perancis. Hamas samapai sekarang masih tercungap-cungap mempertahankan kemenangan mereka melalui proses demokrasi sah, yang ditidakkan oleh Barat, kerana bukan Fatah yang menang, tetapi Hamas (yang sekarang ini kedua-duanya sudah dalam proses damai. Harap istiqamah)


Demokrasi sememangnya sengaja dijual dan dijaja ke serata bumi Islam sebagai satu senjata untuk menyekat kemenangan Islam. Seperti yang aku katakan tadi, majoriti yang ada akan sengaja dirosakkan pemikiran mereka, maka majoriti itu tadi akan memilih mereka yang paling banyak dilihat mampu mengenyangkan tembolok perut dan membantu proses kemandirian nafsu serakah masing-masing. Kalupun ada kesedaran di pihak majoriti, dengan segala penipuan pilihanraya dan penggunaan jentera kerajaan, maka bagaimanakah kita akan berjaya?


Mubarak sendiri sebelum digulingkan, telah memenangi pilihan raya Mesir dengan majoriti besar. Maka dimanakah mahu diletakkan pilihanraya akan berjaya menyingkirkan kezaliman?


Umpama kita bertanding dalam pelawanan bola sepak, di mana gol kita seluas pintu gerbang Istana Mahmud Taib, sedang pintu gol dipihak mereka pula ialah tiang gol bola jaring. Pengadil ialah bapa mereka, manakala penjaga garisan ialah emak saudara mereka. Kita berkaki ayam, mereka pula menggunakan kasut stud besi tajam seperti yang digunakan pelari pecut olahraga.


Namun, dalam situasi di Malysia ini, di mana untuk mengelakkan segelintir pihak yang gilakan kuasa untuk sewenang-wenangnya menggunakan parlimen sebagai ‘stamp pad’ untuk mereka meluluskan berbagai-bagai akta-akta menindas dan bersifat rimba, maka haruslah pilihan raya itu disertai untuk bertahan.


Untuk bertahan.


Akan tetapi untuk menang secara total, aku secara peribadi mengatakan bahawa aku beriman hanya dengan gaya revolusi sahajalah keadilan akan tertegak di bumi ini. Namun, untuk megundi, sudah tentu akan aku lakukan. Tahun ini umurku sudah masuk 22.


Sampai bila bertahan? Sampa suatu hari nanti ledakan amarah rakyat akibat hari-hari ditipu dan dipaksa bersabar menahan segala kezaliman, meledak pecah. Sampailah suatu hari nanti pintu hati rakyat-rakyat Malaysia terbuka utuk berubah. Bila itu? InsyaALLAH, baragkali waktunya sudah dekat, bukan?


Dengan revolusi barulah republik Islam Iran tertegak. Che dan Fidel berjaya di Cuba dengan revolusi rakyat . Di Mesir pula, setelah bertahun-tahun ditipu denga pilihanraya yang berat sebelah dan tidak adil, akhirnya meletuslah Tahrir Square, menjadi sejarah buat pegajaran kepada kita bahawasanya dimana ada penindasan, di situ pasti akan ada penentangan.


Lihat bagaimana sikap Syeikhul Azhar sebelum dan selepas revolusi. Dia yang sebelumnya mengeluarkan fatwa menentang demonstrasi yang dilakukan, secara tiba-tiba mengubah nada menjadi penyokong setelah melihat revolusi berjaya. Ini menunjukkan, dengan keberanian segelintir manusia berjiwa pahlawan dan bersemangat anak muda, maka akan berjaya mengubah majoriti yang selama ini takut dan mengikut telunjuk para tirani dan penguasa kuku besi.




Tulisan ini ialah pandangan peribadi penulis. Kalau baik ambillah jadikan teladan. Kalau buruk, sesungguhnya buruk lagi Utusan.