Saturday, June 26, 2010

40 PENYAMUN SERTAI NTC - 25Jun2010

KUALA LUMPUR : Pejabat urusan NTC hari ini riuh rendah dengan pekerja-pekerja yang berpiket bagi membantah apa yang mereka panggil sebagai ‘pengkhianatan terhadap perjuangan penyamun’. Kakitangan-kakitangan NTC atau nama penuhnya National Thieves Council, atau dalam bahasa melayunya, Majlis Penyamun Kebangsaan, telah terpaksa bertungkuss lumus menghalang peserta piket yang terdiri daripada penyamun-penyamun yang berdaftar, dari menyerbu masuk ke dalam pejabat pengarah urusan.

Semuanya gara-gara pengumuman yang dibuat oleh salah seorang orang kuat NTC, yang mendakwa ada 100 orang penyamun baru lulusan phD (Penyamun Handalan Desa) yang akan mendaftar masuk sebagai ahli NTC yang baru.

Pengunguman itu nyata mencetuskan gempar di kalangan pengiat-pengiat profesyen penyamunan, yang rata-rata mula rasa tidak senang hati dengan berita itu. Namun, pada awalnya ramai antara mereka tidak mahu memulakan apa-apa langkah bantahan, mahupun kecaman, kerana masing-masing menganggap ia hanyalah sekadar khabar angin, yang sengaja dibuat-buat oleh orang kuat NTC itu, untuk menaikkan populariti beliau sempena perhimpunan ‘Penyamun Bangkit’ tempohari.

Malangnya, khabar yang datang laju menerpa umpama angin tengkujuh bulan tujuh, bukanlah sekadar khabar angin, melainkan ia berita yang benar belaka. Ini dibuktikan apabila malam tadi, 40 orang penyamun muda telah menghantar borang keahlian bagi menganggotai NTC. Orang kuat NTC itu, yang lebih senang dipanggil dengan panggilan Mr Judy, kelihatan tenang, sewaktu menyerahkan borang keahlian kepada Presiden Penyamun Kebangsaan, Mr Muktamad.

“Kita mesti maklum, bahawa NTC ini ada 2 kumpulan, iatu satu kumpulan ialah ahli kuat NTC, seperti saya, dan kumpulan kedua ialah hanya sekadar penyokong NTC. Malam ini 40, yang lain akan menyusul kemudian,”katanya sambil membuka kitab Al-Kroniyyun, ketika ditanya mengapa hanya 40, sedangkan yang dijanjikan ialah 100.

Wakil penyamun-penyamun yang berpiket, Mr Mek Tyson, berkata, “Tindakan membenarkan 40 orang penyamun berkelulusan phD itu secara tidak langsung telah memburukkan nama NTC di mata penyamun-penyamun dunia. Saya malu dengan rakan penyamun saya di Israel sana.

“Ini kerana mereka semua hanya mencuri Hati orang dengan hujah-hujah Al-Quran dan sunnah, dan mereka tidak mencuri, menyamun, atau merembat harta orang lain seperti mana yang kami semua lakukan. Ini sesunggunya akan menyebabkan profisien yang berusia 52 tahun ini turun martabatnya,” tambahnya lagi.

Salah seorang peserta piket, Aly Ketam, 50, berkata,

“Mereka sudah tentu akan menjejaskan mata pencarian kami. Meraka hanya mencuri dan menawan hati, sedang kami merembat harta benda orang ramai. Ini sekaligus akan mendatangkan kesan perpecahan dalam NTC. Mereka sudah tentu akan menghalang kami dari menyamun harta orang ramai.”

Mr Marrie’kan, 40, juga sependapat dengan Aly Ketam ketika ditanya mengenai berita ini.

“Kami dah lakukan kerja menyamun ini sejak merdeka lagi. Siapa mereka mahu menghalang? Itu, phD dari kolej mana tu? NTC patut menyelidik dahulu siapa mereka semua ini. Saya dengar, orang kata mereka ini terrorist. Orang katalah, bukan saya. Saya dengar sajalah..” katanya mengulas, sambil menjerit-jerit tidak keruan selepas itu.

Selain itu, turut mencuri tumpuan ialah ketiadaan saudara Usrin, yang disebut-sebut sebagai antara salah seorang yang akan menyerahkan borang keahlian NTC malam tadi. Beliau yang terkenal lantang, dan telah berjaya mencuri hati ramai pihak, terutamanya yang bukan muslim, dengan hujah-hujahnya yang adil lagi sahih berlandaskan sunnah, tiada dalam kumpulan 40 itu.

Mr Judy ketika ditanya berkata,

“Dia akan sertai kumpulan kedua nanti,” jawabnya pendek.- ATP

No comments:

Post a Comment