Monday, August 29, 2011

Erti Takbir Bagi Sang Kapitalis

Ini artikel lama, diulang tayang sempena raya.


Untuk setiap kali hari raya, kedua-duanya, iani aidiladha dan aidilfitri, adanya satu perkara yang paling menyentuh jiwa saya, iatu waktu laungan takbir.

Bila saya katakan menyentuh jiwa, amatlah besar keyakinan saya, bahawa ramai yang memikirkan babak-babak yang sering di lihat di dalam siaran drama-drama tipikal hari raya, iatu, babak menangis di pagi raya kerana terlalu terharu mendnegarkan alunan takbir mendayu-dayu. (biasanya, akan diikuti pula dengan babak ibu atau ayah sedang termenung di muka pintu, sambil mengesat-ngesat air mata yang mencurah-curah memeikirkan anak yang tidak pulang-pulang. Kata Dominic, teman saya : Ini tipikal filem Melayu)

Namun, sentuhan yang menyentuh jiwa yang dimaksudkan bukanlah sentuhan kesedihan yang meruntun jiwa, lantas memaksa terbitnya titik-titik jernih air mata jantan.

Takbir itu, sebaliknya, pergi ke satu daerah penuh bergelora dan bergelojak di hati, lalu umpama fius, terus sahaja ia menyemarakkan api yang telah lama terpendam dan menanti masa untuk meluahkan ledakan penuh berapinya.

Apakah daerah itu? Itulah dia daerah 'SEMANGAT MELAWAN'.

Melawan untuk mendapatkan kemerdekaan dan kebebasan mutlak yang sebenar lagi hakiki.

Ya, takbir itu sendiri sememangnya membawa maksud dan semangat kebebasan dan kemerdekaan. Malangnya, ramai yang tidak menyedari hakikat ini, lantas hanyut dibawa kesayuan hati sambil dibuai nostalgia-nostaligia sedih zaman silam, sewaktu alunan mendayu takbir dilaungkan. Perlu di jelaskan dengan terang dan nyata di sini, bahawa bukanlah saya ini mengkritik tangisan di pagi raya. Namun, apalah gunanya tangisan itu jika ianya hanya sekadar tangisan sedih kerana tidak dapat pulang beraya, ataupun apa-apa sebab musabab lain yang tidak sempat saya fikirkan di sini. Adalah tidak sama tangisan antara dua individu, di mana seorang menangis kerana takut mengenangkan kebesaran dan kehebatan Allah SWT, dengan yang seorang lagi kerana teringatkan arwah ayahanda yang tidak dapat turut sama beraya pada tahun ini.

Seseorang yang bertakbir, perlulah dia menyelidiki dalam-dalam akan maksud sebenar apa yang ditakbirkan itu, bukan sekadar bertakbir kerana ikut-ikutan, ataupun disebabkan kerana terpaut pada enaknya irama takbir ala Malaysia. Bilamana kita bertakbir, maka kita akan mengatakan bukan setakat di mulut, malahan di hati, bahawasanya ALLAH MAHA BESAR, dan tiada kekuasaan lain yang lebih besar dariNYA, lalu kita dengan sepenuh hati dan rela diri, tunduk hanya kepada Dia Yang Esa.

Bermaksud, kita telah mengisytiharkan diri kita telah bebas dari segala macam perhambaan yang wujud, samaada kepada nafsu, harta, ataupun manusia, kepada perhambaan hanya pada Allah SWT.

Namun, amatlah menyedihkan sekali, bahawa ramai sekali manusia yang bertakbir, namun pada masa yang sama, dengan rela hati, melacurkan diri dan menghambakan diri pada 'Tuhan-Tuhan' buatan yang wujud di dunia ini.

Penerusan sistem kapitalis, sebagai contoh, secara tidak sedar telah meletakkan manusia ke dalam satu sistem perhambaan yang halimunan. Sistem inilah yang bertanggungjawab menonjolkan sifat kesyaitanan di dalam diri seseorang insan, iatu sikap ketamakan dan materialistik.

Seorang budak, jika diberikan sebiji gula-gula, maka dia pasti mahukan dua. Kemudian empat, dan seterusnya. Sifat ini sepatutnya menjadi satu sifat yang tersembunyi, ataupun tersisih, dari menjadi sifat karekteristik seorang manusia. Umpama minyak hitam yang tersimpan jauh di dalam tanah di bawah dasar laut, yang bilamana minyak hitam yang sepatutnya tersembunyi itu, tiba-tiba naik ke permukaan air, maka ia sudah pasti akan mengotorkan, dan mencacatkan permukaan laut itu. Kemudian, banyaklah ikan-ikan, dan burung-burung yang mati teraniaya dek kerana kebocoran yang terjadi.

Bilamana sifat tersembunyi yang tersimpan itu, tiba-tiba naik ke 'permukaan' diri kita, maka bukan sekadar ikan dan burung, tetapi akan ramai insan dan makhluk yang akan teraniaya dek kerana ketamakan kita.

Dan sememangnya, ketamakan ialah rukun iman kepada sistem kapitalis yang sedang dianuti ramai pada waktu ini, tanpa kita sedari.

Seorang penganut kapitalis sememangnya tidak akan menyedari bahawa dia sedang menganuti satu fahaman songsang, sesat, lagi menghancurkan, yang telah banyak membawa penderitaan kepada umat manusia.

Seperti yang saya katakan dahulu, mereka mungkin sahaja pergi menunaikan haji di Makkah yang mulia, atau solat berjemaah bersama-sama, serta telahpun bersunat (berkhatan), namun akidah yang dianuti bukannya Islam, tetapi akidah songsang kapitalis yang berpaksikan dan bertunjangkan pembangunan materialistik sebagai inti utama kemajuan manusia.

Mulut mereka membaca Al Quran, namun hati mereka membaca kitab Darwin yang memberikan justifikasi Sains akan keharusan sikap tamak ini.

Batang tubuh mereka mengahadap kaabah sewaktu solat, namun batang tubuh rohani mereka menghadap ke arah sang Imperialis Amerika sebagai kiblat utama sistem kapitalis moden.

Bunyinya keras, namun saya tegas dalam berpendapat, bahawa bilamana rumah yang saya duduki sedang terbakar, dan warga-warga rumah itu tidur lena dan tidak menyedari mereka sedang perlahan-lahan menjadi 'kambing golek', maka tidak seharusnya saya mengejutkan mereka dengan hanya berbisik lembut dan manja-manja ala Mat Sotong , "Sayang..bangunlah..rumah kita tengah terbakar ni..Jomlah..". Sebaliknya, apa yang perlu dilakukan ialah menjerit dan melaungkan amaran dengan keras agar terserlah ketegasan dalam amaran, supaya warga rumah itu akan terjaga dari tidur dan sekaligus menyedari bahawa mereka sedang menuju ke arah kehancuran.



No comments:

Post a Comment