Monday, February 6, 2012

Kalau Dia Muncul Di Situ

Seujurnya sudah lama saya tidak menonton televisyen. Kalau pun ada di Selayang, ruang menonton itu hanya diisi dengan Premiere League, ya, dan kadang-kadang Hassan Ali di Buletin Utama (yang ini biasanya saya akan cepat-cepat habiskan makanan kemudian keluar kerana malas mahu mendengar. Takut dijangkiti parasit).

Apapun, hari itu di chalet kemaman, kebetulan TV di rumah tumpangan itu ada siaran TV Al Hijrah, maka saya yang belum pernah buka channel itu terus sahaja berbaring di sofa, kemudian layan sebentar.

'Lau Kana Bainana'. Saya pernah dengar lagunya dan ada teman pernah ceritakan ia pada saya. Tapi ini kali pertama saya tonton.

Siapakah dia yang tidak akan merasa hiba mendengar ungkapan Lau Kana Bainana? Sejujurnya, saya sendiri tidak tahu mahu berkata apa kalau-kalau di hadapan saya wajah yang mulia itu muncul. Pasti kelu dan hanya tubuh akan tergerak untuk merapati dan memeluk kekasih Allah itu.

Saya benar-benar terfikir satu perkara.

Kalau saya menjadi hos rancangan ini, ada satu tempat yang saya sangat inginkan rancangan ini dibuat.

Iatu di hadapan kaabah. Ya, kalaulah Nabi ada bersama kita, sedang berdiri di hadapan kaabah, sambil tangannya yang mulia memegang kiswah hitam bersulam emas, sambil mulut bagida bersabda,

"Apakah dia ini?"


Apa yang kita mahu jawab?



No comments:

Post a Comment