Sunday, May 30, 2010

Siri CerDek 3


Hari itu Khairunnisa balik dalam tangisan. Dia berlari sambil tersedu-sedan menangis, masuk ke dalam biilik. Beg sekolahnya dicampak, terus dia melompat ke atas katil. Dia bernasib baik katil besi itu masih mampu menampung berat badannya yang walaupun masih kecil, sudah semacam Bik Mama saiznya. Diambilnya bantal, terus sahaja dia memeluk. Menjerit meraunglah dia di dalam kamar tidurnya itu.

Ayah dan ibunya terkejut melihatkan dia. Suara tangisannya kuat, bergema satu rumah, laksana anak jin menangis gamaknya. Encik Khir memandang isterinya. Puan Rosmah mengisyaratkan dia untuk masuk ke kamar anak perempuannya, barangkali ada masalah besar jadi di sekolah.


“Hu...Hu.,.Huuuuuuuuu...hu
uuuuuu....mengapa ini semua harus berlaku, apakah ini semua kerna diriku..huuuu...huuuu..”, Khairunisa menangis, berselang-seli dengan lagu-lagu sekali.


“Kenapa ni sayang? Kenapa ni,” Encik Khir mengusap-usap rambut anak perempuannya yang baru darjah dua itu. Rasa kasihan bersarang dalam hati, mana tidak, anaknya yang selalu sungguh periang, berlari-lari keliling meja makan dengan gelak tawa sampai lelah, sampai begini jadi tangisnya.

“Hu..hu..hu..tad..tadi.. di sek..sekolah..arghhh!!!waaah!huuu...,” belum sempat Khairunnisa menjawab, tangisannya bersambung kembali. Memang betullah, kalau anak jin sekalipun pasti lari sup sap sup sap, dek kerana takut mendengar Khairunnisa menangis.

“Kenapa sayang? Tenang, tenang. Cuba bagitau daddy kenapa sayang menangis macamni..” Encik Khir bertanya, dalam risau yang kian memuncak. Manalah tahu, jangan-jngan ada mambang atau jebon yang merasuk anaknya itu.

“Tadi di sekolah. Ustazah Mash marahkan Nisa’...hu..hu...hu..”

“Oh..itu je ke? Daddy ingatkan apa tadi.. sebab apa dia marah?” En Khir senyum, ah, hal budak-budak rupanya.

“Seb..sebab Nisa’ tak jawab salam dia! Hu..hu...hu..huhuhuhhu...hu..hu..hu...huhuhuhu.huhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhu hu...hu...huu..hu...huu...huu....huuu..hhuu..huhuhuhuhuhuhuhuh...huhuhuhuhuh..huhuhuhuhuh..huhuhuhuhuhu..huhuhuhuahhuahuahuahuhuah

En Khir garu kepala. Takkan sebab salam sahaja, sampai begitu sekali Khairunnisa dimarahi. Anaknya ini anak yang baik, bersopan santun dan menghormati guru-guru.

“Eh, kenapa Nisa’ tak balas? Takkan Nisa’ tak tau nak jawab salam..cakap je la ‘Waalaikumsalam’..ha..kan senang begitu..” tenang En Khir melayan kerenah anak perempuannya itu.

“Tapi..tapi Ustazah Mash bagi salam lain..dia...dia..dia bagi sal..salam..salam 1Malaysia! Wargghhhhhh!!!huhuhu....”

En Khir terdiam. Buat seketika dia terasa yang dirinya bersangatanlah jahilnya. Rupanya ada juga jenis salam yang dia tidak tahu cara menjawabnya. Muslim jenis apakah dia ini?

Tidak lama kemudian, air mata jantannya pun tumpah juga, berderaian jatuh ke jendela pipinya, bagai manik-manik terputus dari rantai. Mereka berdua anak beranak menangis bersama.

No comments:

Post a Comment