Saturday, May 1, 2010

Malam Sabtu Lepas

Malam sabtu lepas di Malam Puisi Riong. Kali ini aku sampai lewat, tapi majlis belum mula-mula. Sudah hampir 8.30, dan aku di situ, di bawah pokok, sudah mula rimas dengan 'fiesta darah' nyamuk.

Aku perhati keliling. Ini sebenarnya kali pertama aku datang ke majlis-majlis bacaan puisi seperti ini. Mulanya aku datang dengan andaian, ini mesti program yang penuh dengan orang tua berjanggut dan beruban putih penuh satu kepala.

Ini yang aku salah.

Waktu aku sampai, sudah ramai yang mengambil tempat duduk. Walau ada khemah disedia, lebih ramai yang mengambil tempat di bawah pokok, yang lebih dekat dengan pentas. Aku sendiri duduk di luar khemah. Sambil duduk, mata aku sudah mula melilau. Aku perhati, ramai anak muda yang hadir mahu mendengar puisi. Yang seorang, yang berpasang-pasang, yang bawa gitar, yang bawa balak, yang bawa anak, yang bawa selipar jepun (itu aku), yang bawa rokok, semuanya datang hendak mendengar.

Dari jauh, aku sudah nampak rambut beruban putih Pak Samad. Selain dia, aku memang menantikan untuk mendengar bacaan puisi dari Faisal Tehrani, dari Anwar Ridhwan. Tapi, mood aku malam itu hampir hancur dengan bacaan puisi pertama. Sudahlah lama, nampaknya si pemuisi itu sudah macam 'syiok' sendiri. Aku nampak sudah ramai yang penonton menepuk tangan tanda tidak puas hati.

Bagaimana membaca puisi kalau hanya si tukang baca sahaja yang paham?

Yang selepas itu, banyak yang menarik. Nanti kalau sekali lagi dibuat di sini, insyaALLAH aku mahu pergi lagi.

*kata pengacara, Pak Samad itu umpama 'the living legend'. Aku memang mengiyakan.

No comments:

Post a Comment