Thursday, September 2, 2010

KAUNTER MANDI WAJIB CIPTA SEJARAH


SELANOR : Masjid Al-Maisi mencipta sejarah apabila menjadi masjid pertama di Malaysia yang menyediakan khidmat kaunter mandi wajib di hadapan masjid.

Khidmat yang julung-julung kali diadakan itu telah menarik minat ramai pengunjung termasuk pelancong asing yang sejak dari awal pagi lagi telah beratur panjang untuk sama-sama dapat mandi wajib.

Turut disediakan ialah kelas menghafal niat mandi wajib dengan tajwid dan bacaan yang betul kepada para pengunjung yang rata-ratanya gembira atas langkah yang diambil pihak pengurusan masjid Al-Maisi.

Le Hong Wey, 60, salah seorang pengunjung ketika ditanya, menyatakan rasa bersyukur atas kewujudan perkhidmatan yang baru disediakan itu.

“Saya sudah lama mahu masuk itu masejid, mahu belajar itu pasal Tuhan Allah. Tapi dulu tak boleh masuk sebab imam kata saya tak suci, tak mandi wajib maa. Sikalang sudah boleh, wa manyak syukur sama itu Tuhan Allah,” kata Le Hong dengan pelat sambil mulutnya terkumat-kamit cuba menghafal niat mandi wajib dari pamplet yang diedarkan ahli jawatankuasa masjid.

Imam 1 masjid, Khusriyyun, ketika ditemuramah menyatakan rasa penuh bangga dan bersyukur atas kejayaan masjid kelolaannya menjadi masjid pertama menyediakan perkhidmatan mandi wajib.

“Kita merasa bangga dengan langkah yang diambil. Saya berharap agar langkah kami ini menjadi tauladan kepada masjid-masjid seluruh negara agar kesucian masjid-masjid kita terpelihara,” kata Khusriyyun.

Ketika ditanya adakah binatang seperti kambing atau lembu turut dibenarkan masuk ke dalam ruang solat masjid, Imam Khusriyyun tersenyum sambil mengangguk.

“Bukan setakat kambing atau lembu, hatta mengkarung pun dibenarkan, dengan syarat mereka kena dimandi wajibkan dahulu,” tambahnya lagi girang.

Sebarang pertanyaan bolehlah disalurkan terus ke laman sesawang masjid Khusriyyun, www.mandimanda.com, atau terus sahaja ketalian 013-3083124. Para pengunjung dinasihatkan mengikuti kelas tajwid terlebih dahulu sebelum belajar membaca niat mandi wajib.


Seorang pengunjung sedang mencuba perkhidmatan mandi wajib

No comments:

Post a Comment