Friday, December 24, 2010

Sang Buta IT Berkisah Darihal OS


Sememangnya, manusia itu diciptakan bukanlah sekadar main-main. Kerana itu, diciptakan sekali apa yang dipanggil sebagai fitrah.

Umpama sebuah komputer, ia tidak akan berfungsi kalaulah ianya tidak dilengkapi dengan sistem pemprosesan, atau yang kita panggil dalam PPSMI sebagai OS (Operating System). Maka dengan OS itulah, maka komputer itu akan dapat kita arahkan kepada tujuan sebenar penciptaannya, iatu membantu kerja-kerja seharian manusia.

Maka, komputer yang tidak mengikut fitrahnya, iatu bilamana ia tidak mampu lagi mengikut apa yang telah diprogramkan oleh OS tadi, maka hilanglah manfaat dan erti kewujudannya.

Komputer tanpa OS hanyalah sebuah besi buruk, yang tidak lain hanyalah sumber rezeki bagi Mat Pit mencari wang saku tambahan.

Maka, fitrah yang diciptakan Tuhan untuk kita, adalah boleh kita umpamakan seperti OS itu tadi.

Jangan salah. Ini hanya sebagai contoh. Terdapat banyak bezanya antara ciptaan Tuhan dengan hasil ciptaan tangan manusia.

Kita lihat bahawa OS itu tadi ada bermacam jenis. Bill Gates datang membawa idea OS Windowsnya. Kemudian Steve Jobs muncul memperkenalkan Mac. Dan saya pasti yang sahabat-sahabat yang serba bijak dalam hal-hal IT dan perkomputeran tentu sahja pernah mendengar tentang Linux.

Nama-nama fancy di atas (cuba siasat, jangan-jangan disebalik nama itu ada muslihat Yahudi untuk memesongkan akidah kita. Tak takut kerrr??), adalah senarai sistem-sistempemprosesan yang wujud untuk memandu arah sebuah set besi buruk yang dipanggil Komputer ke arah menjadi set besi yang penuh dengan manfaat dan kenikmatan buat yang berjiwa muda. (bukan yang saudara fikirkan. Saya bercakap tentang kenikmatan lain. Misalnya PES2011)

Setiap kompueer terbuka untuk menggunakan apa sahaja jenis sistem pemprosesan yang ada. Kita sendiri kebanyakannya sudah terbiasa dengan Windows. Namun, kita boleh sahaja untuk beralih arah ke arah OS yang baru, sesuai dengan kemahuan kita.

Maka, adakah terdapat perbezaan di antara setiap OS tadi?

Jawapannya sudah tentu ya.

Setiap produk OS di atas, masing-masing punyai kekuatan dan kelemahan sendiri. Tidak perlulah saya susah payah senaraikan ia semua di sini. Kita wujud di zaman di mana adanya makhluk bernama Wak Yahoo dan Lebai Google, maka saudara-saudari bolehlah sendiri-sendiri mencari kekuatan dan kelmahan produk yang kita gunakan sekarang ini. (Tapi, saya sayangkan Windows.)

Saya ambil satu contoh. Bukan semua OS yang wujud itu sesuai untuk semua komputer. Ma c misalnya, lebih sesuai di gunakan untuk Macintosh. Adalah pelik jika komputer Acer saya menggunakan Mac sebagai sistem pemprosesannya. Tentu saya sekarang ini akan terkial-kial mencari installer permainan komputer yang sesuai dengan Mac. Ah, karut!

Umpama kejadian dan penciptaan kita. Bahwa kewujudan kita di alam ini di datangkan dengan satu pakej khas, iatu sebatang tubuh, dan sebuah sistem pemprosesnya, yang kita namakan sebagai fitrah.

Dan fitrah itu hanya ada satu bagi setiap makhluk. Bermakna, Tuhan jadikan bagi setiap makhluk, hanya satu fitrah khas yang cukup sesuai dan compatible dengan makhluk tersebut.

Bilamana manusia sebagai contohnya, mula mengambil fitrah lain sebagai pemprosesnya, maka pastilah akan kacau bilau kehidupan.

Mengingkari fitrah, bermaksud manusia tadi tiadalah nilainya sebagai hasil ciptaan yang mulia, sebaliknya hanya sekadar satu bekas batang tubuh yang kalau dalam contoh komputer tadi dipanggil besi buruk, maka dalam konteks manusia, harus layak digelar apa?

Apakah kita sekarang hidup dalam fitrah sepatutnya?



No comments:

Post a Comment