Wednesday, January 19, 2011

Keris Dijulang, Tapi Beraninya Menghilang


Dari dahulu sehinggalah ke masa ini, kita sudah dibiasakan dengan sikap malas mahu menyelidik akan sesuatu apa yang berlaku. Lebih-lebih lagi jika sesuatu fakta atau laporan itu datangnya dari sekelompok yang sudah dipanggil arif dan pakar di dalam bidang tersebut.

Gelaran pakar dan professor atau segala apa pun bukan lah satu cop mohor suci, satu sacred thing yang menyerupai nabi. Gelaran itu adalah pemb
erian manusia, berbeza dengan nabi yang jawatannya itu datang dari Sang Penguasa Alam.

Ia sama sekali tidak sama dengan gelaran Datuk. (sekarang ini ada jualan murah gelaran datuk, siapa berminat boleh telefon Sultan Sulu)
Maka, bilamana sesuatu perbincangan dan perbahasan akan sesuatu hal berlaku, maka sudah menjadi satu lumrah dan sikap yang bukan asal orang Melayu, kerana dahulunya Melayu ini bangsa terpuji, iatu melulu menerima, tanpa terdetik l
angsung untuk menyelidik hujah yang diberi.

Sikap yang semacam ini memudahkan proses yang selalu didengar sebagai 'penjajahan minda'.

Ianya sangat bijak, dilakukan penuh tersusun, untu
k memastikan semua kemungkaran yang dijadikan undang-undang dapat dijalankan penuh lancar, tanpa ada siapapun berani membuka mulut yang dengan rela sengaja dimangga dengan kunci sikap malas, termasuk oleh golongan muda dan para mahasiswa yang diharapkan akan menjadi penyambung warisan pemerintahan dan pembela masyarakat yang sebenar tanpa ada kepentingan seperti haiwan-haiwan politik yang bertarung di dalam rimba sekular itu.

Kejahatan yang terancang akan mengalahkan kebaikan yang berterabur gerakannya.

Sikap pemalas ini menjadikan akhirnya bangsa Melayu m
udah percaya dengan momokan, serta ditakut-takutkan, sedang dalam masa yang sama mendakwa mereka bangsa berani sehingga sampai ke tahap menjulang keris yang kononnya hauskan darah. Ini sangatlah menghairankan!



Peluang yang wujud dari sifat merendah diri ke tahap serendah-rendahnya, malah lebih rendah dari makhluk yang tidak berakal, membuka peluang kepada sesetengah manusia yang tamakkan kuasa bagi mencorakkan kehidupan rakyat m
engikut kehendak nafsu mereka.

Dalam hal ini, masyarakat ditakutkan agar sama sekali tidak mencampuri urusan politik, kononnya ianya kotor dan penuh dengan tipu helah.

Ditambah pula dengan kewujudan insan yang kita tahu memang ikhlas memperjuangkan agama, namun tidak langsung punya agenda memartabatkan politik sebagai salah satu kurikulum perjuangan, dengan alasan politik akan memecahbelahkan kesatuan umat.

Ini secara jelasnya adalah hujah yang dangkal dan memalukan dari pengikut sebuah manhaj yang diciptakan dengan sifat lengkap dan mencakupi semua hal kehidupan manusia, dari bangun tidur sewaktu tidur pun ada panduan yang divberikan.

Memalukan. Anda mengaku Islam, tetapi tidak mahu mencampuri politik. Ini perbuatan yang merendahkan martabat agama Islam dan perjuangan menegakkannya.

Perlulah mereka-mereka ini balik, dan merajin-rajinkan tangan menyelidik buku-buku agama, akan apa dia maksud 'zalim'.

Memanglah diakui bahawa politik sekarang ini kotor. Ianya adalah kerana politik tadi dipandang dari pandangan pihak sekutu syaitan, iatu barat.

Janganlah bersikap sinis dan mengatakan saya berkata sesuatu yang lapuk bilamana disebutkan tentang agenda barat, konon ianya dikatakan atas dasar emosi dan sikap dengki akibat gagal menandingi barat. Sememangnya wujud kelompok yang menafikan teori2 konspirasi seperti ini. Perkara nombor satu kelemahan umat Islam sememangnya adalah sikap umat itu sendiri. Namun, faktor perancangan licik penuh teliti barat beserta sokongan tali barut dari kalangan umat juga merupakan faktor yang turut sama menyumbang.

Jadi dalam sisi pandangan barat yang diguna pakai oleh sebahagian umat ini, politik ialah medan kuasa. Dalam sisi pandangan itu, segala yang berkait rapat dengan politik ialah perkara-perkara yang berkisar darihal mendapatkan, menggunakan, dan mengekalkan kuasa. Baca The Prince dari Niccolo Machiavelli.

Politik yang sebenar (bila dikatakan sebenar, bermaksud secara Islamnya), ialah ilmu pengurusan hal ehwal ummat. Apa-apa perkara yang kena mengena dan bersangkut paut dengan kesejahteraan umat, maka itu dikira politik. Mendapatkan kuasa bukan tujuan utama berpolitik.

Ummat ialah tujuan utama.

Bila masyarakat sudah berjaya ditakut-takutkan dengan konsep dosa dan neraka yang diputarbelitkan, maka menjadilah mereka golongan yang takut mencampuri hal ehwal politik (a.k.a pengurusan ummat).

Kemudian, di akhirnya, hanyalah tinggal sekelompok golongan gila kuasa untuk merebut tempat2 kosong dalam pemerintahan negara.

Golongan2 semacam ini perjuangan mereka tiada fikrah. Rakyat tiada tempat dalam penentuan hala tuju negara. Yang ada ialah sayrikat kroni, dan saham2 asing yang menyeludup masuk secara sembunyi2 bagi menguasai kepentingan2 strategik dalam negara kita.


p/s: Ini tulisan selepas lama menyisih diri dari menulis. Bebanan kerja, termasuk kelas, lebih2 lagi di Clinical Year, haha, kalau sempat menulis tu pun sudah dikira rezeki.




2 comments:

  1. i really like this post because it point out the oblivious and ignorant nature that most youth posses.The magnitude of patriotism and nationalism of youth today is not acceptable... :(

    ReplyDelete
  2. Ia memang sengaja diadakan agar senang rakyat dicucuk hidung, hanya mengikut.

    Dalam hal ini agama turut menjadi mangsa, dijadikan senjata untuk mencapai kehendak nafsu.

    ReplyDelete