Sunday, December 5, 2010

Syukur Bukan Bermaksud Duduk Diam




Antara pendekatan, dan cara tipikal, yang akan digunakan oleh ramai manusia, apabila memperkatakan tentan konsep syukur, ialah dengan cara melakukan perbandingan. Kerana konsep syukur itu sesuatu yang sangat mudah difahami dari permukaannya, namun ia sesuatu yang sukar untuk dijiwai dari segi rohnya.

Maka, penggunaan cara perbandingan sering menjadi pilihan oleh ‘penceramah-penceramah’, atau yang-yang berhormat agar rakyat faham erti syukur.

Apakah yang dikatakan ‘cara perbandingan’ itu?

Cara ini dilaksanakan dengan melakukan perbandingan antara kedudukan kita, dengan kedudukan orang yang jauh lebih buruk keadannya. Atau, dengan kata mudahnya, ayat-ayat seperti berikut :

“Kita perlu bersyukur. Lihatlah keadaan rakyat di Somalia sana, yang tidak cukup makannya”

Kalau bilamana Israel menggila sekali lagi,

“Kita rakyat Malaysia harus bersyukur kerana dapat hidup aman damai, sedang saudara-saudara kita di Palestin bumi mereka bergegar dengan bom. Maka, seharusnya kita bersyukur..”

Islam sendiri sememngnya menganjurkan kita melihat keadaan orang yang lebih sukar keadaanya daripada kita, supaya kita akan lebih menjiwai konsep kesyukuran itu. Kerana itu, saya tidak menentang cara yang digunakan, kerana ia sememangnya diguna pakai sebagai salah satu kaedah yang berkesan dalam mendidik rohani kita yang selama ini diulit kemewahan.

Namun, masalah berlaku apabila penggunaan cara perbandingan itu telah akhirnya menyebabkan sebilangan pihak menjadi salah faham dengan konsep ‘SYUKUR’ itu.

Kerana sejak akhir-akhir ini, hujah ‘BERSYUKUR’ telah menjadi satu alasan dalam berlepas diri dari menentang kezaliman yang berlaku di hadapan kita.

Ini boleh kita namakan ‘counterback action’.

Maka, untuk itu, elok kiranya kita melihat kembali bagaimana konsep ‘SYUKUR’ , dan saya lebih selesa jika ia difahami melalui amalan ‘BERPUASA’. Biarpun agak terlewat (kita sudah beberapa bulan meninggalkan ramadhan), namun saya kira tidak salah jika ia disingkap kembali.

Antara sebab mengapa kita berpuasa, ialah untuk mengenang nasib para fakir yang hidup mereka jauh lebih sukar dari kita. Maka, di suruh oleh Tuhan, agar kita sama-sama berlapar dan dahaga sepanjang hari, supaya penghayatan kita kepada kesusahan yang dialami mereka akan jauh labih dalam meresapi ke lubuk rohaniah yang selama ini terbiasa dengan kenyang sampai tidak larat rukuk.

Jadi, ‘SYUKUR’ itu, dalam konteks berpuasa, ialah bukan sekadar kita duduk diam meratib ‘alhamdulillah’ sampai berayun-ayun ekor serban, atau duduk selesa di rumah, menghayati nikmat kemudahan yang diberikan Tuhan, tanpa memperjuangkan nasib golongan fakir yang sengsara itu, dengan alasan bahawa jika kita bangun melawan kezaliman yang diadakan kepada fakir-fakir tadi, itu bermakna kita tidak bersyukur terhadap nikmat kesenangan yang kita perolehi.

Atau mahukah kalian saya surahkan kisah Mus’ab bin Umair?

Mus’ab bin Umair ra ini salah seorang sahabat nabi yang terpilih. Dahulunya dia ini, sebelum memilih Islam sebagai pegangannya, hidup dalam lingkungan kemewahan yang tiada bandingannya.

Dikatakan bahawa setiap kali dia berjalan di pasar-pasar, setiap mata akan terhenti dan asyik memandang beliau. Bajunya adalah dari kain yang terbaik, dan wangiannya dari jenis yang paling mahal dan semerbak sekali bauannya. Sejak dari kecil lagi dia dipelihara dengan segala macam kemewahan oleh keluarganya.

Nabi Muhammad SAW pernah berkata :

"Tidak seorangpun lebih tampan di Makkah daripada Mus'ab. Tidak ada orang di kota itu lebih baik pakaian dan diberi makan dari Mus'ab Tidak. Tidak ada anak dibesarkan dengan kasih sayang dan cinta lebih dari dia"

Namun, akibat dari memilih Islam, maka dari keadaan yang mewah tadi, dia bertukar menjadi seorang yang sangat sukar kehidupannya.

Kenapa saya memilih kisah beliau? Ini kerana Rasulullah SAW sendiri pernah menitiskan air mata dari wajah baginda yang mulia apabila mengenangkan nasib yang dialama Mus’ab. Sehinggakan pada waktu syahidnya beliau di medan Uhud, jasadnya tidak dapat ditutp dengan sempurna disebabkan ketiadaan kain. Begitulah daifnya beliau pada ketika itu.

Adakah kita boleh mengkategorikan Mus’ab sebagai insan yang TIDAK BERSYUKUR?

Bukankah dia tidak sepatutnya melawan, sebaliknya ‘BERSYUKUR’ sahajalah dengan kemewahan yang ada itu?

Sahabat-sahabat, bahawasanya bersyukur itu bukanlah bermaksud kita redha dengan segala apa yang berlaku, dengan alasan ada orang lain yang hidupnya lebih sukar dari kita.

Sebaliknya, bersyukur itu kita bangun dan cuba merubah keadaan menjadi lebih baik dari sedia ada.

Barangkali, mungkin para pemuka Quraisy pada waktu jahiliah dulu akan mengatakan perkara serupa sepertimana yang dikatakan oleh sebilangan pihak :

“Mus’ab, kamu sepatutnya bersyukur denga n segala nikmat kemewahan yang telah kamu perolehi dari orang tuamu, sejak dari kecil lagi. Kamu tidak bersyukur, kerana kamu ingkar akan kedua orang tuamu yang selama ini memberi segala macam subsidi, dari makan, minum, perubatan, dan ‘minyak’ wangi”


2 comments:

  1. perlukan tear gas utk menjadikan org yang lupa memperjuangkan kesengsaraan org lain supaya mereka menangis.

    Selagi tidak menentang kezaliman, bermaksud kita belum cukup bersyukur

    ReplyDelete