Thursday, December 16, 2010

Diam-diam Kena Rompak


Tulisan ini ada 3 siri. Baca yg ini, kemudian yg kedua, lepas itu baru baca yg ketiga. Kalau lompat dari 1 terus ke 3, takkan faham. Ingat ini Ibrahim Ali ke nak lompat-lompat?!

Merompak ialah satu jenayah, dan mereka yang bertanggungjawab menjadi perompak ini sememangnya adalah tergolong dari kalangan yang dikategorikan sebagai ‘malaon’ dan sampah masyarakat.

Tiada siapa pun suka atau mahu dirompak oleh para ‘malaon’ dan sampah masyarakat ini.

Namun, saya ingin memberi amaran di sini, bahawa sekarang ini, pada ketika saudara-saudari membaca tulisan ini, satu rompakan pada skala besar-besaran sedang mengambil tempat.

Maka, siapa yang dirompak? Siapa malaon yang merompak ini?

Jawapan untuk soalan yang pertama iatu siapa yang sedang dirompak, ialah kita, saya , dan saudara-saudari semua.

Soalan yang kedua kita simpan sehingga penghujung tulisan.

Sabar. Jangan terus melatah dan menuduh saya ini gila atau meroyan. Beri saya peluang untuk menjelaskan ini sehabis baik, supaya semua orang dapat memahami keadaan dan jenayah rompakan ini yang melibatkan kita sebagai mangsa. Maafkan saya kerana tidak memberi amaran ini secara terang-terangan. Ini kerana jenayah rompakan ini berlaku secara sembunyi-sembunyi, maka kalaulah saya menjerit-jerit umpama dalam filem, “Tolong! Tolong! Ada perompak!”, maka besar kemungkinan keesokan harinya saya pasti bermalam di wad psikiatrik Hospital Sungai Buloh.

Jadi, bagaimana rompakan senyap-senyap ala Kassim Baba ini berlaku?

Begini.

Kita menyimpan duit di dalam dompet, atas sebab-sebab keselamatan, supaya ia terjaga dan tidak mudah terjatuh lalu kemudiannya dibawa lari orang. Kerana kita seorang yang mahu berjimat, maka suatu hari kita menyimpan RM100 yang baru dikeluarkan dari bank ke dalam dompet. Kita hanya melihat, dan memegang wang itu, tanpa membelanjakannya, dengan harapan wang RM100 itu akan berguna suatu hari nanti di saat kecemasan. Contohnya, jika tiba-tiba terpaksa membeli sebuah Ipod.

Kita menyimpan wang itu selama setahun, dan disebabkan kita adalah insan yang berazam tinggi dan terkenal dengan istiqamahnya, maka selama setahunlah wang itu tersimpan rapi, tanpa diusik-usik dari dalam dompet itu.

Di sini saya mahu timbulkan soalan yang keluar sedikit dari logik matematik. Sememangnya, wang kertas RM 100 yang disimpan itu, masih lagi kekal dalam bentuk asalnya berupa sehelai kertas yang tertulis nilainya ringgit Malaysia 100. Tiada bezanya. Gambar KLCC yang tertera di dalam wang RM100 itu akan tetap berupa KLCC, dan tidak akan bertukar menjadi gambar Bangunan Warisan 100 tingkat (kalau tak tahu apa itu bangunan warisan 100 tingkat, pergilah bertanyakan pada Lebai Google).

Namun, adakah kuasa beli RM 100 itu, setahun yang lalu, akan sama dengan tahun ini?

Jika tahun ini, RM 100 mampu digunakan untuk membeli 4 kampit beras gred Super Special Tempatan dengan 5% beras hancur, maka, setahun yang akan datang, berapa kampit yang mampu kita perolehi? Jika hari ini Mak Lemah dari Felda Kota Tinggi mahu membeli RM 15 minyak masak untuk menggoreng ikan kering yang menjadi satu-satunya hidangan buat keluarga mereka yang miskin itu, maka, adakah tahun yang akan datang, sewaktu jumlah anak mereka telah bertambah dari dua kepada empat (dia mungkin mendapat kembar tahun ini), wang RM 15 itu cukup untuk minyak masak itu, dengan jumlah dan kandungan khasiat, dan kolesterol yang sama?

Hanya orang yang belajar melalui pengalaman sahaja akan mengatakan jawapannya tidak. Berbeza dengan golongan elit dan aristokrat yang memandang minyak masak sebagai perkara yang kecil. Mereka lebih memandang nilai minyak urut di pusat-pusat urut merata kota sebagai perkara yang lebih bernilai dan menghairahkan.

Adakah saya gila? Buktinya terbentang nyata. Sememangnya kita sedang dirompak saban hari tanpa ada siapa pun menyedari.

Bagaimanakah jenayah ini berlaku sebegitu licik, sehinggakan warga, termasuk ‘haiwan-haiwan’ politik yang sedang bertikam lidah itu, tidak dapat melihatnya? Apakah modus operandinya?


bersambung




3 comments:

  1. di manakah mangsa boleh buat laporan?
    Polis?
    APCO?
    Interpol?
    Atau mungkin Datin Paduka Seri Rosmah.
    Kelihatan beliau sperti ibu yang penyayang.

    ReplyDelete
  2. Boleh tu boleh..Tapi..

    Tapi..ish..err..camna nak cakap eh? eh?

    err..ok lah..ok lah..risiko tanggung sendiri ye..

    ReplyDelete