Sunday, November 27, 2011

Siapa orang Melaka Sila Bungkus Kepala Dengan Plastik

MONOREL MELAKA HADAPI MASALAH LAGI - Malaysiakini


Baru tiga hari operasi dimulakan semula, Perkhidmatan Monorel Melaka sekali lagi terpaksa dihentikan berikutan masalah hujan lebat.

Malaysiakini difahamkan, pada kejadian kira-kira jam 3.45 petang semalam, gerabak monorel berkenaan baru bergerak kira-kira 300 meter dari Stesen Hang Jebat di Pengkalan Rama sebelum ia berpatah balik ke stesen.

melaka monorailAkibat kejadian itu juga telah mengecewakan 18 pelancong Hong Kong kerana terpaksa membatalkan hasrat untuk menyaksikan keindahan bandaraya Melaka dengan menaiki perkhidmatan monorel.

Sementara itu, tambang RM10 setiap seorang untuk menaiki monorel berkenaan kemudiannya dikembalikan kepada pelancong terbabit.

Difahamkan juga keputusan membatalkan perkhidmatan berkenaan adalah berikutan ketiadaan sejenis cat thermal khas pada landasan yang membolehkan perkhidmatan dijalankan seperti biasa pada waktu hujan.

Tanpa cat berkenaan, roda monorel dikatakan tidak akan dapat mencengkam landasan dengan baik.






Komen Di Pinggiran


Melaka ialah sebuah tanah yang mulia dalam sejarah peradaban Melayu. Bangunnya Melaka pada waktu dahulu menandakan permulaan sejarah gemilang nusantara. Jatuhnya Melaka menandakan mulanya sejaraj penjajahan nusantara.


Pentingnya Melaka, sehinggakan Dr Burhanuddin Al Helmy dalam ucapan penuh bersemangatnya menegaskan,


"'atas roboh kota Melaka, kita bangunkan jiwa-jiwa yang merdeka'."


Dr Burhanuddin sedar akan kepentingan simbolik negeri Melaka. 


Apakah simbolik peristiwa Monorel ini?


Ianya telah menandakan kejatuhan martabat Melaka. Kerana apa ianya jatuh? Kalau dahulu, sejarah Melayu menceritakan kejatuhan kerajaan melaka pada waktu itu adalah disebabkan Mamak Mendeliar, Sang Kitul, dan beberapa watak lain yang merosakkan pentadbiran dengan rasuah, adu domba, dan peangai-perangai korup yang lain.


Apa yang berlaku pada Monorel ini mengulangi manifestasi sejarah melayu lama. Adanya campurtangan korupsi dan ampu mengampu dalam pentadbiran menyebabkan berlakunya perkara semacam ini.


Jadi, sinar kejatuhan Melaka sudah semakin jelas. Jatuhnya Melaka nanti akan membula lembaran baru sejarah Malaysia. Jatuhnya Melaka bermakna satu Malaysia akan jatuh.


Jangan lupa, siapakah yang sedang mentadbir Malaysia sekarang ini. Maka, bila saya katakan jatuh, saya maksudkan jatuh itu ialah kejatuhan regim sedia ada.


Kalau sesuatu jatuh, maka seseorang kena menyambutnya untuk mengelak ia dari terhempas berkecai ke tanah. Tukang sambut pun kenalah berhati hati. Kalau berebut-rebut hendak sambut, habis semua terlepas. 


---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Kerana malu, maka saya minta orang Melaka tolong bungkus kepala masing-masing. Untuk dua tiga hari sementara berita ini masih hangat, diminta tolong jangan zahirkan yang anda ialah orang Melaka. Jangan gunakan loghat Melaka. Saya cadangkan kita bercakap dalam loghat Terengganu untuk sementara ini.


"Ok. Sebut ramai-ramai! I.K.A.N.G, IKANG!"


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Saya terfikir juga. Alangkah bagusnya kalau Monorel ini kita tambah baik teknologinya. Bukan apa, supaya perkara memalukan semacam ini tidak lagi berlaku. Gunakan enjin Scorpene, ataupun enjin jet hilang yang katanya sudah dijumpai di sebuah negara Amerika Latin sana.


InsyaALLAH pasti mujarab.

2 comments:

  1. =) komen encik di pinggiran agak kelakar kali ni, nak bungkus kepala pakai plastik yerr then cakap ckp loghat terengganu... buat malu org trg jerr, sebagai cadangan, baik pakai kopiah sambil cakap loghat trg, baru tenang sikit hati... haha, selamat mencuba...

    ReplyDelete
  2. Komen di atas seperti ada bau bau ikang..

    ReplyDelete