Saturday, December 10, 2011

2 Minggu, Mayat dan Mata

Apakah sebenarnya yang berlaku dalam beberapa minggu ini? Aku mengira, ianya bakal menjadi seperti minggu-minggu lain dalam bulan-bulan yang mendatang. Iya, sememngnya tanggapan itu benar pada mulanya. Detik-detik, hari-hari, dan minggu-minggu aku jalani dengan kesibukan luar biasa. Pergi pagi pulang petang. Pergi klinik pergi wad.

Aku mengira sebenarnya para pesakit mungkin sudah naik menyampah melihat muka ku ini, yang berjalan-jalan berkeliaran ke segenap penjuru, sambil tangan memegang ophtalmoscope (yang sudah tentu aku berkongsi beli dengan teman-teman. Harganya satu set sudah RM 700).

Aku tak tahu sama ada mereka sebenarnya menyampah sampai berair mata, ataupun sebenarnya sedang terseksa menahan kabutnya pandangan setelah dititikkan ubat di mata (ubat ini untuk membesarkan anak mata, supaya senang doktor hendak memeriksa mata mereka).

Menyampah atau tidak, setakat ini hanya seorang yang menolak. Yang lain semua dengan rela hati menurut aku ke  bilik gelap tempat pemeriksaan mata. Habis periksa aku ucapkan terima kaseh. Lalu terbitlah senyuman membalas. Oh, kali ini aku kira mereka tidak lagi menyampah. Mungkin wajah mereka tadi masam kerana lama menunggu, dan mungkin juga kebosanan tiada teman berbual.

Lain kali saya akan teman pak cik dan mak cik, abang dan kakak untuk berbual ya!


Catatan ini akan aku sambung nanti. Kisah selepas ini amat menarik dan menyentuh sekali hatiku.


No comments:

Post a Comment