Thursday, July 28, 2011

Rom dan Harimau Malaya

Tumpuan hampir seluruh rakyat Malaysia ialah mengenai apa yang berlaku kepada pasukan bola sepak kebangsaan kita itu. Yang dahulunya segan-segan mahu memakai jersi kuning berjalur hitam itu, tiba-tiba menjadi galak dan berbangga dengannya. Peniaga pun memang berotak kapitalis bijak. Dan dan, jersi Malaysia naik harga. Kalaulah Malaysia menang Piala AFF itu beberapa hari sebelum perhimpunan Bersih 2.0 yang tersohor itu, aku yakin harganya akan jauh lebih melambung. Ialah. Warna kuning, ‘kan? Benda haram sememangnya mahal.

Apapun, Malaysia kalah malam tadi, dan semua orang bersedih.

Aku secara tiba-tiba teringat kepada apa yang berlaku di zaman Rom dahulu.

Apalah kena mengenanya Rom dengan bola sepak ini? Kalau bertanya pada Rajagobal pun aku rasa dia takkan tahu. Cuma mungkin kalau ditanya siapa yang pergi ke Vatican dekat Rom tempoh hari untuk berjumpa Pope Benedict, itu kalau ditanyakan pada hantu Altantuya pun insyaALLAH dia tahu.

Pengajaran Dari Rom

Adalah menurut kisah yang sahih pernah berlaku, bahawa waktu itu kerajaan Rom mengalami kemerosotan yang amat. Sesungguhnya tiada lah kerajaan yang akan kekal kecuali kerjaan Tuhan Yang Esa juga. Rom waktu itu memang sedang meniti hari-hari akhirnya. Rakyat sudah mula memberontak dan berdemo di jalan-jalan sekitar kota Rom. Kemarahan mereka sudah tidak dapat dibendung lagi oleh Nero, raja Rom pada masa itu.

Hal ini berlaku kerana rakyat sudah mulai merasa kesan daripada kejatuhan ekonomi Rom ketika itu. Kos untuk membiayai barisan pertahanan yang terlalu besar, lengkap dengan catapults dan balistae telah memerah negara sampai ke tulang-tulangnya. Adakah kapal selam mereka tidak tenggelam dan enjin jet mereka juga hilang seperti yang berlaku zaman ini, wallahualam bissawab, tiadalah kita tahu. Ditambah dengan subsidi yang perlu diberikan kepada negara-negara satelit jajahan mereka yang diperoleh hasil kearkusan menumpahkan darah merata-rata menyebabkan keadaan ekonomi mereka bertambah nazak.

Lalu di tengah-tengah krisis itu, maka sekonyong-konyong muncullah kaptan kapal perdagangan Rom datang tergesa-gesa menaiki kereta kuda pergi berjumpa pihak atasan pemerintah negara. Maka kereta kuda dipecut penuh laju supaya perkhabaran penting yang akan menentukan masa depan negara Rom itu dapat sampai ke telinga-telinga pihak elitis dan bangsawan untuk diperbincangkan.

“Kapal perdagangan kita sudah sampai di Mesir, cuma menunggu masa sahaja untuk diisi,” khabar si pembawa berita.

“Sama ada ianya akan diisi dengan tepung untuk rakyat kita yang sedang kelaparan, atau...”

“atau kita isinya penuh dengan pasir khas bermutu dari mesir untuk kita bina arena gladiator terbaik,” pembawa khabar menghabiskan ayat.

“Engkau gila?!!!” tiba-tiba wakil penguasa bertempik.

“Engkau tidak tahukah bahawa keadaan sekarang ini sudah di luar kawalan kita? Rakyat sudah berdemo di jalan-jalan kerana marahkan kita. For God sake, penuhkan ianya dengan pasir! Kita mesti tenangkan kemarahan mereka!” jawab wakil penguasa.

Dan ianya menjadi. Rakyat mulai lupa akan kesengsaraan mereka. Sepnajang hari mereka beramia-ramai berhibur menonton pertarungan galdiator dan berbagai-bagai lagi acara brutal yang dipersembahkan. Kegembiraan dan jerit tempik mereka menenggelamkan segala tangis duka mereka selama ini.

Sounds Familiar, isn’t it?

Dengan cara itulah aku memandang kejayaan berturut-turut pasukan bola sepak negara.

Aku tahu kalaulah tulisan ku ini ada dibaca oleh peminat bola sepak negara, sudah tentu esoknya aku akan diserang dengan laser sampai mata jadi buta. Aku yakin bahawa akan datang tohmahan mengatakan aku ini anti bola sepak, kaki bangku, sepak penalti tak masuk, dan sebagainya.

Hendak aku tegaskan di sini, bahawa sesungguhnya bola sepak itulah mainan aku dari kecil sampai sekarang. Aku pernah retak kaki kiri sampai berbalut kerana bola sepak sewaktu di tingkatan 3. Keudian, tulang bahuku patah dua selepas dirempuh penjaga gol yang macam pemain ragbi besarnya. Yang itu waktu di tingkatan 5. Malah cita-cita asal aku ialah menjadi seorang pemain bola, sebelum akhirnya aku menyedari bahawa menjadi pengamal perubatan tidak memerlukan seseorang itu berbadan besar untuk sekurang-kurangnya tidak melayang bila dilanggar.

Jadi bola sepak itu sudah jadi macam ‘bread and butter’ bagi ku.

Aku mahu mengatakan bahawa selama ini cara inilah yang telah dilakukan untuk mengalihkan amarah rakyat. Bukan hanya bola sepak. Anda para pembaca boleh menambah sendiri senarai itu. Janganlah asyik jawab Akademi Fantasia. Carilah jawapan lain. Sesungguhnya senarai itu terlalu panjang.

1 comment: